مدیریت بافت های تاریخی- فرهنگی با تعیین عرصه های بحرانی به کمک منطق فازی با استفاده از GIS

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش:

از جمله سیاست های موثر و حساس توسعه شهری برای بافت های باارزش را می توان طرح های مداخله در بافت های تاریخی- فرهنگی دانست که در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی قابل تحلیل هستند. عدم مداخله ی بهینه در بافت های تاریخی باعث فرسودگی در سکونت، کالبد و عملکرد در بافت تاریخی می شود. از این رو شناسایی صحیح پهنه های بحرانی نیازمند مداخله و اولویت بندی بین پهنه ها و در نهایت تعیین الگوها و روش های مداخله ی صحیح در بافت های تاریخی که از اهداف اصلی پژوهش حاضر است، می تواند موجب تعادل چرخه رشد و توسعه و همچنین باز زنده سازی بافت گردد.

روش پژوهش:

روش تحقیق با توجه به ماهیت پژوهش «توصیفی- تحلیلی» است، بدین منظور در مدل سازی منطق بولین در انتخاب شاخص ها و منطق فازی در درجه بندی داده ها به کمک تکنیک Spatial Statistic در نرم افزار GIS مورد استفاده قرار گرفته است.

یافته ها:

اصلی ترین و عمده ترین خروجی این فرآیند کاهش تعداد متغیرهای مورد استفاده در مدل و واقعی تر نمودن نتایج آن است. در انجام مدل سازی اشاره شده، جهت دستیابی به پهنه های نیازمند مداخله و اولویت بندی بین این پهنه ها 3 مرحله ی تعیین لایه های مورد سنتز معیارها، الگوی تلفیق لایه های هر معیار و تعیین الگوی منتخب جهت تلفیق نهایی گرفته است.

نتیجه گیری:

نتایج پژوهش برای بافت تاریخی شیراز، سه پهنه را به عنوان پهنه های اصلی مداخله و عرصه های بحرانی نشان می دهد. میزان حساسیت و دقت الگوهای مداخله از حاشیه به درون بافت افزایش می یابد در نتیجه پیشنهاد می گردد، مرکز بافت به عنوان عرصه حفاظت مطلق در نظر گرفته شود و انجام کمترین تغییرات و مداخلات در روند برنامه ریزی ملاک قرار گیرد. در همین راستا پیشنهاد می گردد الگوی مداخله در قسمت عمده ای از منطقه که عموما در حاشیه بیرونی محدوده واقع شده است، نوسازی با حفظ روحیه بافت تاریخی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2359694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!