ساخت و معرفی یک نرم افزار کامپیوتری جهت ارزیابی عملکرد سیستم مجوز کار در صنایع فرآیندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سیستم صدور مجوز کار یک سیستم مستند برای کنترل فعالیت هایی می باشد که دارای خطرات ذاتی بوده و امکان بروز حوادث را دارند. به منظور اطلاع از نحوه عملکرد و کارایی هر سیستمی باید آن سیستم به طور دوره ای مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد و سیستم مجوز کار نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. هدف مطالعه حاضر ساخت و معرفی یک نرم افزار کامپیوتری به منظور ارزیابی عملکرد سیستم مجوز کار می باشد.

روش کار

این پژوهش شامل دو مرحله اصلی بود. در مرحله اول، بر اساس بررسی متون و مصاحبه با خبرگان دانشگاهی و صنعتی، پرسشنامه ارزیابی عملکرد سیستم مجوز کار طراحی و اعتبار سنجی گردید. مرحله دوم پژوهش مربوط به طراحی و پیاده سازی نسخه اولیه نرم افزار ارزیابی عملکرد سیستم مجوز کار و ارزیابی قابلیت استفاده آن بود. طراحی مطابق با مدل چرخه حیات توسعه نرم افزار (SDLC (System Development Life Cycle انجام شد. با استفاده از روش فکر بلند، قابلیت استفاده نسخه اولیه نرم افزار ارزیابی و نسخه نهایی نرم افزار طراحی و درنهایت با استفاده از پرسش نامه  (Questionnaire for User Interface Satisfaction (QUIS Cycle،  میزان رضایت کاربران از نرم افزار سنجیده شد.  

یافته ها

بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه میزان رضایت کاربران، امتیاز مربوط به میزان رضایتمندی کلی کاربران از نرم افزار طراحی شده، 7/71 از 9 امتیاز ممکن بود. امتیازات به دست آمده به ترتیب 7/58 برای کارکرد نرم افزار، 7/37 برای ویژگی های صفحه نمایش و رابط کاربری، 7/75 برای اصطلاحات و اطلاعات نرم افزار، 8/11 برای یادگیری و 7/74 برای قابلیت های کلی سیستم بود. همچنین خروجی یافته های نرم افزارهای اکسل و SPSS با خروجی نرم افزار طراحی شده مطابقت داشت که نشان دهنده قابلیت اطمینان خروجی نرم افزار بود.

نتیجه گیری

نرم افزاری که در این مطالعه ساخته و معرفی گردید. با تسهیل در فرآیند ارزیابی عملکرد سیستم مجوز از طریق انجام تجزیه وتحلیل های نظام مند دقیق و صحیح و درعین حال انعطاف پذیر و همچنین ارایه انواع گزارش در ساختارهای از پیش تعریف شده، می تواند به عنوان یک ابزار مناسب جهت ارزیابی عملکرد سیستم مجوز کار در صنایع فرآیندی مانند پالایشگاه های نفت و پتروشیمی و سایر صنایع مشابه مورداستفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!