شناسایی فیلوژنتیکی ریزجلبک ایزوله شده از سواحل جنوبی دریای خزر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

 ریزجلبک ها از جمله منابع غنی از متابولیت های فعال بوده، که امروزه علاوه بر مصارف دارویی و غذایی به عنوان منابع مهم سوخت های زیستی مطرح هستند. در این تحقیق از نشانگرهای ریبوزمی به جهت تعیین جایگاه فیلوژنتیکی گونه ریزجلبکی برداشت شده از سواحل جنوبی دریای خزر استفاده شد. 

روش ها

برای مطالعات مولکولی، ریزجلبک های رشد یافته در محیط کشت سوسپانسیونی با به کارگیری محلول کلریدآهن (III) رسوب داده شدند. پس از استخراج DNA ژنومی به روش ذوب و یخ، نواحی ژنی کد کننده زیرواحدهای ریبوزمی (16srDNA) با استفاده از 36 جفت آغازگر با واکنش زنجیره ای پلیمر از (PCR) تکثیر و سپس با تکنیک TA Cloning در ناقل pTZ57R/T نوترکیب شده و پس از تراریختگی در سویه باکتریایی Dh5α با خالص سازی پلاسمید های بدست آمده از روی ژل، توالی یابی شدند.

یافته ها

تعداد 14 جفت آغازگر تکثیر قابل قبولی از نواحی ژنی مورد هدف در ژنوم ریزجلبک نشان دادند. توالی های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Vector NTi ver. 11 ویرایش و سپس در پایگاه ژنتیکی (NCBI) بلاست گردیدند. توالی های با تشابه  بالاتر از 90%  انتخاب و مقایسه فاصله مولکولی داده ها با استفاده از نرم افزار MEGA 6 و تحلیل های فیلوژنتیک با محاسبه درخت های مولکولی میانبرترین (Maximum Parsimony, MP) برای توالی ژن های مورد مطالعه انجام، و سپس برای آزمون میزان صحت گره ها ازشاخص بوت استرپ 1000 برای تحلیل ها استفاده گردید.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از رسم درخت فیلوژنی و ماتریس تشابه با روش Maximum Parsimony برای هر 14 ناحیه ژنی نشان داد که گونه مورد مطالعه کمترین فاصله ژنتیکی را با سویه جلبکی Spirulina laxissima دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!