ارزیابی باکتریایی (شمارش، جداسازی و شناسایی باکتری) ماهی کفال پشت سبز (Chelonsubviridis) موجود در بازار ماهی فروشان مرکزی آبادان با محتویات داخل شکم و نوع تخلیه شکمی طی دوره نگهداری دریخ خرد شده (°C0) و یخچال (°C4)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

 ماهی و محصولات دریایی از تولیدات اقتصادی مهم بسیاری از کشورها می باشند. فرآورده های شیلاتی علی رغم داشتن ارزش غذایی بالا، فسادپذیری زیادی در مقابل عوامل محیطی و عوامل میکروبی دارند و موجب می شود تا فرآیند فساد در ماهی بلافاصله پس از مرگ آغاز شود؛ بنابراین هدف از این بررسی، جداسازی و شناسایی باکتری های موجود در ماهی کفال پشت سبز با محتویات شکمی تحت شرایط نگهداری در سرما، به منظور کاهش و جلوگیری از فرایند فساد بود.

روش ها

 در این مطالعه 86 قطعه ماهی کفال پشت سبز با محتویات داخل شکم و نوع تخلیه شکمی به صورت تازه از بازارچه ماهی فروشان شهرستان آبادان تهیه گردید. نمونه های ماهی و یخ به نسبت 1 به 2 (وزنی/ وزنی) با جعبه های یونولیتی فورا به آزمایشگاه فرآوری واقع در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر منتقل گردیدند. جهت شمارش و شناسایی باکتریایی به مدت 16 روز در دو شرایط دمایی یخ (°C0) و یخچال (°C4) نگهداری شدند.

یافته ها

 روش کار نتایج نشان داد که چه تعداد باکتری های مزوفیل، سرمادوست و استافیلوکوکوس و باکتری های تولیدکننده H2S طی زمان نگهداری به طور معنی داری افزایش یافتند.

نتیجه گیری

 نتایج  شناسایی باکتری های جداسازی شده نشان داد که در ماهی کفال پشت سبز نگهداری شده در سرما باکتری های گرم مثبت شامل: Micrococcusspp، Staphylococcus ، Listeria spp.، Corynebacterium spp.،Lactobacillusspp، Bacillus،Staphylococcussp، و باکتری های گرم منفی شامل: Pseudomonasspp، Klebsiella spp.، Vibrio spp.، Enterobacter، Aeromonas،Shigella، Serratia بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!