تاثیر پروژه های محرک توسعه بر بهبود احساس امنیت در فرآیند بازآفرینی شهری، مورد مطالعاتی: محله سنگ سیاه شیراز، محله قلعه محمود کرمان، محله هارونیه اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیش از انقلاب صنعتی، محلات شهری با وجود نگه داشتن ارزش های اجتماعی، طبیعی و فیزیکی خویش به خواسته های تقریبا ثابت ساکنین خویش جواب می دادند ولی با رشد سریع شهرهای بزرگ ایران ساختمان های قدیم و سکونتگاه ها و محله های قدیمی مورد تهدید قرار گرفته اند و نیاز به مواردی مانند بازسازی بافت های قدیمی و مرمت شهری بیش از پیش احساس می شد. به منظور دست یابی به هدف و جهت بررسی مشکلات این محلات از روش تلفیقی شامل مطالعات توصیفی، اسنادی، تاریخی و علمی برای مشخص کردن روش و خط مشی پژوهش استفاده شد و شاخص های مورد نیاز برای دست یابی به اهداف از طریق روش دلفی تایید شدند. سپس با استفاده از مدل SWARA به تجزیه و تحلیل پرسش نامه ها پرداخته شد. بافت کهن شهرهای کرمان، شیراز و اصفهان به ویژه محدوده های محله های قلعه محمود کرمان، سنگ سیاه شیراز و هارونیه ی اصفهان مضاف بر این که انعکاس دهنده تاریخ پیشرفت و تحول های فرهنگی در گذر زمان هستند آثاری شاخص از فرهنگ و تمدن کشور را در مقیاس ملی و جهانی در خود جای داده اند، این محلات و مجموعه های فرهنگی دارای هویت، در گذر زمان بر اثر عوامل مختلفی دچار فرسودگی و دگرگونی ساختاری جمعیتی شده اند و برای حفظ هویت خود نیازمند رویکردی جامع برای بهسازی و نوسازی خود هستند. نتایج تحلیل در هر سه محله نشان داد که پروژه های محرک توسعه در بافت تاریخی شهری موجب تقویت احساس امنیت می شوند و نیز مهم ترین عامل عدم احساس امنیت در بافت فرسوده شکل و ساختار کالبدی بافت است و تجزیه و تحلیل با استفاده از مدل SWARA نشان داد که در شاخص های مولفه ی سطوح، زیرمجموعه بعد محرک توسعه؛ تجهیز و گسترش شبکه های عمومی؛ در شاخص های مولفه ی سطوح، زیرمجموعه بعد امنیت؛ مقیاس فضا و در شاخص های مولفه ی سطوح، زیرمجموعه بعد بازآفرینی؛ جذب خانواده ها با درآمد سرانه ی بالا، جذب سرمایه ی داخلی و شاخص بهبود وضعیت اشتغال ساکنین در رتبه های نخست قرار دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!