هنجارگریزی آوایی در آثار نظامی (مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر)
از بین شاعران هنجارگریز، نظامی گنجوی را میتوان ازجمله کسانی به شمار آورد که از این راه میکوشد کلام خود را برجسته کند. در شعر نظامی، استفاده از زبان استعاری بیشترین کاربرد را دارد. با وجود این، استفاده از دیگر ظرفیتهای زبانی را در آثار او نمیتوان نادیده گرفت. هنجارگریزیهایی مانند هنجارگریزی موسیقایی، دستوری، واژگانی و امثال آن در همه اشعار نظامی نمایان است. وی بسیار هنرمندانه از زبان معیار زمان خویش فاصله میگیرد و با بهکارگیری انواع آشناییزداییها توجه خواننده را به شعر خود جلب میکند. او افزونبر آنکه میکوشد هنجارگریزی را همانند وسیلهای برای تحریک هرچه بیشتر ذهن خوانندگان اشعار خود به کار برد، افزونیها و کاستیهای اوزان اشعارش را نیز با این شیوه برطرف میکند. در هنگام بررسی هنجارگریزی در آثار شاعران متقدم، ضروری است زبان رایج در روزگار همان شاعران، معیار سنجش قرار گیرد؛ زیرا معیار قراردادن زبان هنجاری که پژوهشگر بدان زبان سخن میگوید، وی را در رسیدن به نتیجه درست دچار خطا خواهد کرد. در هنگام بررسی هنجارگریزی آوایی در آثار نظامی نیز به این اصل مهم توجه شده است.
نظامی ، هنجارگریزی ، برجسته سازی ، قاعده افزایی ، قاعده کاهی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.