جستاری نو در تعیین ملاک میزان استحقاق و مسئولیت پزشک
در انواع قراردادهای شرعی و عرفی اعم از اجاره و جعاله و... در صورتی که اجیر یا وکیل تقصیر نداشته باشد شرع مقدس اسلام وی را ضامن ندانسته و او را در جایگاه امین قرار می دهد، عملیات پزشکی نیز اگر در قالب یکی از این قراردادها قرار گیرد این احتمال وجود دارد که با او نیز معامله امین شود و در صورت عدم کوتاهی ضمانت از وی برداشته شود. در ماده 495 قانون مجازات اسلامی با عملیات پزشکی به همین شکل برخورد شده و در صورت عدم تقصیر، وی را ضامن نمی داند. در بین فقهاء شیعه در رابطه با ضمان و عدم ضمان پزشک گرچه اختلاف شده است اما مشهور فقهاء قایل به ضمان پزشک حاذق و متخصص شده اند. روش تحقییق: این پژوهش به صورت کتابخانه ای و از نوع توصیفی - تحلیلی است که برای انجام آن از متون فقهی و حدیثی و قانون جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه های مراکز درمانی خصوصی و دولتی استفاده شده است. یافته ها فقها در مورد ضمان پزشک خطا کار دو دیدگاه عمده اراده کردند؛ ضمان پزشک در همه حال به نحوی که حتی رضایت و برایت بیمار او را از ضمان خلاصی نمی بخشد. عدم ضمان پزشک که خود دارای دو قسم است؛قسم اول: عدم ضمان پزشک در همه حال .قسم دوم: ضمان مگر اینکه از بیمار برایت نامه اخذ کرده باشد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.