بررسی توافق بین نتایج سنجش تراکم استخوان به روش تشخیص جذب سنجی پرتو ایکس با انرژی دوگانه بر اساس انتخاب بانک داده های افراد طبیعی مرجع از نژادهای مختلف

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تاثیر انتخاب داده های افراد طبیعی مختص نژادهای سفیدپوست، آسیایی، و لاتین بر نتایج سنجش تراکم استخوان می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 82 مراجعه کننده که جهت سنجش تراکم استخوان (BMD) با جذب سنجی پرتو ایکس با انرژی دوگانه یا DXA مراجعه کرده بودند، انجام شد. برای هر فرد، مقایسه و تجزیه و تحلیل با استفاده از داده های افراد طبیعی نژادهای مختلف (سفیدپوست، آسیایی و لاتین) به عنوان مرجع برای مقایسه با داده های مراجعه کننده ها انجام شد. داده های BMD و نمرهZ-  و T- برای سه ناحیه استاندارد؛ شامل ستون فقرات، گردن ران و ران استخراج شده و مورد مقایسه قرار گرفتند. توافق میان تشخیص ها (طبق معیارهای سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین المللی تراکم سنجی بالینی) بر اساس سه نژاد مختلف، با استفاده از جدول بندی متقاطع و محاسبه ضریب کاپا ارزیابی شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نمره-T  افراد با انواع مرجع های انتخاب شده، دقیقا در هر سه ناحیه یکسان بود. میانگین و انحراف معیارنمره Z- تمامی افراد، در مقایسه با مراجع "آسیایی" و "سفیدپوست" دقیقا یکسان بود، اما با مواردی که نژاد "لاتین" به عنوان مرجع انتخاب شده بود در ناحیه گردن ران (0/001>p) و کل ران (0/001>p)، متفاوت بود. مقادیر Z-score  ستون فقرات در هر سه گروه نژادی یکسان بود. نتایج تجزیه و تحلیل میزان توافق بین داده ها توسط نمودار بلند-آلتمن نشان داد که در ناحیه گردن ران اختلاف بین نمرات  Z وجود داشت ولی در ناحیه کل ران و ستون فقرات اختلاف معنی داری نبود. تمامی تشخیص ها یکسان بودند (آزمون توافق: ضریب کاپا=1/00 و (0/001>p)).
نتیجه گیری
انتخاب داده های متعلق به نژادهای سفیدپوست، آسیایی و لاتین به عنوان مرجع، تاثیر بسیار اندکی بر تفسیر نتایج DXA و تشخیص نهایی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 316
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!