استفاده از DNA مارکرها در گیاه شناسی جنایی به عنوان یک ابزار سودمند در بررسی صحنه جرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بقایای گیاهان اغلب در بخش های مختلف صحنه جرم از جمله روی اجساد و اشیای موجود در صحنه جرم یافت می شوند. وجود یک سیستم شناسایی کارآزموده می تواند در تشخیص صحیح و ردیابی شواهد گیاهی موجود در صحنه جرم سودمند باشد. با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه DNA، DNA بارکدینگ به یک ابزار مهم برای کشف گونه های ناشناس گیاهی و بقایای گیاهی تبدیل شده که در طیف وسیعی از زمینه ها از جمله پزشکی قانونی و علوم جنایی کاربرد دارد. هدف از این مطالعه بررسی و آنالیز دو منطقه ژنی matK و RBCL در دو گونه گیاه چوبی زالزالک و سرو نقره ای است.

روش بررسی

DNA ژنومی نمونه های جمع آوری شده از دو گیاه زالزالک و سرو نقره ای بعد از انتقال در ازت مایع توسط کیت شرکت dnazist استخراج شد. در نمونه های DNA استخراج شده، نواحی ژنی matK و rbcl توسط واکنش زنجیره ای پلیمراز مورد بررسی قرار گرفت. درخت فیلوژنی قطعات تکثیر یافته، بعد از خالص سازی و تعیین توالی، توسط نرم افزار 6MEGA رسم شد.

یافته ها

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که دو مارکر matK و rbcl می تواند به عنوان دو نشانگر مناسب برای شناسایی دو گونه گیاهی زالزالک و سرونقره ای به کار گرفته شوند و این دو گونه گیاهی از طریق این دو مارکر به خوبی از هم تفکیک شوند.

نتیجه گیری

با استفاده از ژنوتایپینگ بقایای گیاهی موجود در صحنه جرم که فاقد مورفولوژی مشخصی هستند، می توان گونه گیاهی مورد نظر را با استفاده از DNA مارکرهای ژنی تشخیص داد که می تواند به عنوان یک ابزار سودمند در علوم جنایی و پزشکی قانونی به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2600136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!