ارائه مدل موفقیت کارآفرینی زنان با رویکرد عدالت اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش با هدف ارایه مدل موفقیت کارآفرینی زنان با رویکرد عدالت اجتماعی در صنعت بانکداری دولتی بوده مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می باشد و با توجه به اینکه در این پژوهش از روش های مطالعه کتابخانه ای و نیز روش های میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شد، می توان بیان کرد که بر اساس ماهیت، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است و از نوع روش نیز کیفی-کمی (آمیخته) است. در ابتدا با بکارگیری روش تحلیل محتوای متنی، عوامل مرتبط با هر یک از متغیرهای تاثیر گذار در موفقیت کارآفرینی زنان شناسایی شده سپس با استفاده از تکنیک دلفی غربال شدند. در منهایت مولفه های ویژگی های روانشناختی کارآفرینی، ویژگی های رفتاری، عوامل سازمانی، عوامل زمینه ای به عنوان متغیرهای مستقل و همچنین متغیر عدالت اجتماعی به عنوان متغیر ها مداخله گرد شناسایی شدند که هر کدام زیر شاخص هایی را دارند. سپس به منظور بررسی اهداف پژوهش از آزمون های مدل معادلات ساختاری، بهره گرفته شد. نمونه ی پژوهش در بخش آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 226 نفر کارکنان زن بانک های دولتی استان مازندران در نظر گرفته شده که پرسشنامه بین آن ها توزیع شد. همچنین در بخش دلفی نیز از نظرات 20 نفر از خبرگان صنعت بانکداری که دارای تجربه در زمینه ی کارآفرینی بودند، جهت غربال آیتم ها استفاده شد. در این پژوهش از نرم افزارهای آماری SPSS, SMART PLS استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان دهنده این امر بود  که در بین عوامل تاثیر گذار بر موفقیت زنان در حوزه کارآفرینی بیشترین تاثیر را عوامل زمینه ای با زیر شاخص های عوامل اقتصادی، موقعیت جغرافیایی و فرهنگ کارآفرینانه دارد.

نتیجه گیری

همچنین تاثیر گذاری عدالت اجتماعی نیز بر روی شاخص های اثر گذار بر موفقیت کارآفرینی زنان معنادار بوده است.باتوجه به نتایج کسب شده از طرح پژوهشی پیش رو؛ می بایست به عوامل شناسایی شده در جهت رونق کارآفرینی زنان توجه بیشتری نمود و زمینه را برای پیشرفت روز افزون کسب و کارهای ایجاد شده به دست زنان کارآفرین مهیا نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
386 تا 397
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!