احساس امنیت در محوطه های خوابگاهی با تاکید بر متغیرهای نظم و کنترل اجتماعی و مولفه های فردی و ارائه راهکارهای کاربردی بهبود فضا (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه بجنورد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شناسایی عوامل موثر بر تامین امنیت و برقراری احساس امنیت، از پیش شرط های هرگونه برنامه ریزی در جهت ارتقای سطح امنیت جامعه است. امنیت در سطوح مختلف از جمله اجتماعی، قابل تحلیل است. هدف از این پژوهش، بررسی احساس امنیت برپایه ی متغیرهای نظم و کنترل اجتماعی و مولفه های فردی در نمونه ی محوطه ی خوابگاهی دختران دانشجوی دانشگاه بجنورد است.

روش

پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی اجرا کمی و پیمایشی است. نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، 278 نفر برآورد شده است. پرسشنامه محقق ساخت به عنوان ابزار جمع آوری داده به کار رفت. روایی پرسشنامه طبق-نظر متخصصین حوزه و پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (88/0) تایید شد.داده ها پس از بررسی نیکویی برازش، در مرحله اول با آزمون تی تک نمونه و در مرحله دوم با استفاده ازروش تحلیل همبستگی و رگرسیون به روش همزمان تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

تفاوت معنادار مقادیر متغیرهای کنترل و نظم اجتماعی با استفاده از آزمون تی تک نمونه اثبات شد. همچنین با در نظر گرفتن اهمیت مولفه های فردی در مدل، متغیرهای حمایت خانواده، رسانه، سطح تحصیلات، نگرش نسبت به پلیس، رعایت حجاب، پایندی به مذهب ووضعیت اقتصادی واجتماعی، در مجموع 75 درصد از واریانس مربوط به متغیر «احساس امنیت»را تبیین مینمایند.

نتیجه گیری

متغیرهای تحقیق در دو مرحله و برحسب معناداری شناسایی و اولویت بندی شده اند که هر یک به نحوی در احساس امنیت دختران در محوطه ی خوابگاهی تاثیرگذار هستند. برنامه ریزی و طراحی فضاهای خوابگاهی، بایستی زمینه ی حضور امن زنان را فراهم آورد و این امر مستلزم توجه بیشتر به متغیرهای معنادار و تعیین کننده، توسط نهادهای مسیول خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2636105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!