پیامدهای توانمندسازی خانواده در بیماران همودیالیزی با استفاده از مدل توانمندسازی خانواده محور: یک مرور یکپارچه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه با افزایش بیماری های مزمن توجه به الگوی توانمندسازی خانواده، رکن اساسی در حوزه آموزش پزشکی به شمار می آید و نقش خانواده در حمایت و مراقبت از بیماران تحت همودیالیز مهم می باشد. این مطالعه باهدف تعیین پیامدهای توانمندسازی خانواده در بیماران تحت همودیالیز با استفاده از مدل توانمندسازی خانواده محور انجام شده است.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه مروری یکپارچه بر اساس مدل راسل 5 مرحله ای است. کلیه مقالات داخلی و خارجی در بازه زمانی سال 2015 تا 2023 که از الگوی توانمندسازی خانواده محور و بیماران تحت همودیالیز استفاده کرده بودند مورد جستجو قرار گرفت. برای یافتن مقالات مرتبط در پایگاه های فارسی زبان پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، ایرانداک، مگیران و انگلیسی زبان،Pub med ،Web of science ،Scopus با کلیدواژه های «بیماران تحت همودیالیز»، «مراقبت خانواده محور» و «توانمندسازی خانواده محور» و انگلیسی زبان عبارت «Hemodialysis Patients»،«Family centered care» و «Family-centered Empowerment» «Chronic kidney disease» » جستجو انجام گردید. تعداد 31 مقاله در این زمینه یافت شد که باتوجه به هدف مطالعه در نهایت 9 مقاله مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده ها به روش راسل (2005) انجام شد.

یافته ها

یافته های مطالعه حاضر نشان داد که الگوی توانمندسازی خانواده محور در بین بیماران همودیالیز در 9 مطالعه در ایران مورد [WU1] بررسی قرار گرفته است و روی ابعاد مختلف زندگی بیماران همودیالیز و خانواده آنها از جمله کیفیت زندگی، فشار مراقبتی، خودکارآمدی، خودمراقبتی و تاب آوری تاثیر داشته است.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که اجرای الگوی توانمندسازی خانواده محور بر روی پیامدهای مختلف بیماران همودیالیزی تاثیر داشته است؛ لذا پیشنهاد می شود با اجرای الگوی توانمندسازی خانواده محور در راستای افزایش کیفیت زندگی و تاب آوری بیماران و خانواده آنها، کاهش فشار مراقبتی مراقبین و افزایش خودکارآمدی و خودمراقبتی بیماران تلاش گردد. همچنین می توان با آموزش این روش توانمندسازی به پرستاران بخش همودیالیز گامی در جهت ارتقاء سلامت این بیماران برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!