بررسی روایی زندان (چشم) سراسربین در فیلم سینمایی آفساید
زندان یا چشم سراسربین فوکو شکلی جدید از روال انضباطی را در سوژه ها بازنمایی می کند که سوژه نوعی رفتار انضباطی را در خود نهادینه می کند.طراحی زندان سراسربین به گونه ای است که سوژه همواره خود را مورد رصد می داند و به ایفای نقش انقیادگرو منقاد به صورت همزمان می پردازد.معماری استادیوم های ورزشی به گونه ای است که با قدم گذاشتن به درون آنها بی درنگ به یاد سازه ی سراسربین می افتیم که چگونه تماشاچیان در زیر نگاه های جستجوگر ماموران حفظ امنیت و انضباط نشسته اند. این ماموران نقش چشمان سراسربین سوژه یا سوژه هایی را دارند که بر صندلی حفظ نظم تکیه زده اند و بنابر ضابطه ی اصلی زندان سراسربین از منظر دید پنهان هستند. نگارندگان در جهت استعلای پژوهش،آن را با نظام روایی از دیدگاه شعیری همراه ساخته اند.آنچه در فیلم سینمایی آفساید (2006) ساخته ی جعفر پناهی حاصل شده است،انطباق زندان یا چشم سراسربین و گفتمان کنش محورتجویزی از دیدگاه شعیری است.هر دو نظام درپی حل بحران عدم وجود نظم،کنشی را تجویز می کنند که در نهایت ابژه ی ارزشی نظم در کنش گران نهادینه می شود و گویی کنش گر هم زمان در نقش انقیادگر و منقاد بازی می کند.
زندان سراسربین ، انضباط ، کنش ، کنش گر ، کنش گزار
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.