بررسی تاثیرات همه گیری ویروس کرونا بر سبک زندگی خانواده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسات و مراکز تحقیقاتی بین المللی، همه گیری کرونا نه تنها یک تهدید سلامتی محسوب می شود، بلکه می توان آن را یک تهدید اجتماعی نیز دانست. تغییر سبک زندگی افراد و نیز تاثیرگذاری بر روابط خانوادگی گواه این ادعاست. هدف این پژوهش بررسی تغییرات سبک زندگی ناشی از کرونا است.

روش

تحقیق حاضر ازلحاظ رویکردی، کمی و ازنظر نوع و ماهیت، توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخت و جامعه پژوهش، یکی از واحدهای نظامی مستقر در شهر مشهد است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده و دقت برآورد D=0.05 بوده است. بر این اساس با توجه به سطح اطمینان 95 درصدی و کاهش سطح خطای تحقیق تعداد 384 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری نسخه SPSS 16، با روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج کلی پژوهش نشان داد که همه گیری ویروس کرونا تاثیر معنی داری بر سبک زندگی خانواده در دوران کرونا داشته به طوری که تاثیر کویید بر شاخص رسانه محوری بیش از سایر متغیرها رفتار افراد را دستخوش تغییر قرار داده است.

نتیجه گیری

با توجه به تاثیر کویید بر رسانه محوری، ارتباط بین رسانه (شبکه های اجتماعی) و هراس اجتماعی، پیشنهاد می شود مسیولین نسبت به آگاه سازی مردم از طریق رسانه ها، مقابله با شایعات کرونا را مدیریت و در این راستا رشد عقلانیت جمعی از طریق افزایش آگاهی های عمومی بکوشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2667380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!