تحلیل رابطه ی حس مکان دوران کودکی و ذائقه ی معماری بزرگسالی، مورد مطالعاتی: دانشجویان معماری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ذایقه معماری نیرویی ذهنی است که بدون هیچ دلیل منطقی حس تشخیص ایجاد می کند؛ یک تشخیص ذهنی سریع همراه با ظرافت های احساسی که به انتخاب های معماری می انجامد. موضوعی که نه از دانش، بلکه از بینش معماری منبعث است و بیش از آن که بر داده های عینی فرد منطبق باشد به انگاره های شهودی ذهن او متکی است. یکی از راه ها برای شناخت رفتار ذایقه ی معماری کاربر، شناخت منابعی است که این انگاره های فضایی- شهودی را در ذهن او تولید می کند و حس مکان یکی از همین منابع است. حس مکان کاربر از فضاهای تجربه شده قبلی، عصاره ای از دریافت های شهودی او نسبت به آن فضاهاست که به صورت یک حس در ذهن او ثبت شده است. حس هایی که ملموس ترین آن ها را می توان در دوره کودکی او جستجو کرد. "هدف" از این پژوهش از یک طرف بازتعریف مفهوم حس مکان دوران کودکی و ذایقه معماری و از طرف دیگر شناخت مولفه های حس مکان کودکی جامعه آماری تحقیق نسبت به بناهای دوران کودکی آن ها است تا چگونگی تاثیر این مولفه ها بر مولفه های دلپسند ذایقه معماری آن ها در دوره بزرگسالی مورد تحلیل و تطبیق قرار گیرد. لذا این پژوهش، از یک طرف به تبیین چیستی ذایقه معماری و حس مکان کودکی پرداخته و از طرف دیگر به این "پرسش" پاسخ داده است که چرا میان حس مکان کودکی و ذایقه معماری بزرگسالی فرد ارتباط وجود دارد و ماهیت این ارتباط چگونه است. بر اساس "یافته های این پژوهش" حس مکان فرد نسبت به بناهای دوره کودکی او به سه دسته کلی حس مکان مثبت (مکان لذت، مکان امن و مکان حسرت)، حس مکان منفی (مکان درد) و حس مکان خنثی (مکان تکرار) تقسیم شده و حس مکان مثبت و به طور خاص مکان حسرت، تاثیر محسوسی بر ذایقه معماری بزرگسالی او دارد. در این پژوهش، هم در جمع آوری داده ها و هم در طبقه بندی آن ها از روش های ترکیبی (مصاحبه های کیفی عمیق و وزن دهی کمی داده های آن) استفاده شده و تحلیل های عرضه شده نیز به صورت کیفی و محقق محور است.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!