طراحی سیاست های توسعه نظام بازنشستگی تامین اجتماعی با رویکرد آینده پژوهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این پژوهش، طراحی سیاست های توسعه نظام بازنشستگی تامین اجتماعی با رویکرد آینده پژوهی است.

مواد و روش ها

این تحقیق از نظر هدف،کاربردی می باشد. این تحقیق از نظر روش جمع آوری داده ها , کیفی از نوع آینده پژوهی به روش  سناریونویسی است که از طریق روش فراترکیب  سیاستها شناسایی شدند و از طریق روش سناریو نویسی آینده های مورد نظر تدوین. شد .  جامعه آماری تحقیق مورد نظردر بخش فراترکیب عبارت بود  که با بررسی 70 مقاله وبا مصاحبه با تعداد 25 نفر از خبرگان و کارشناسان ارشد سازمان تامین اجتماعی در استان خوزستان بوده که به روش گلوله برفی تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از میان خبر گان  هیئتی را برای پاسخگویی به پرسشنامه سناریو نگاری در آینده پژوهی و هیئتی را برای تعیین راهبر دهای آینده با توجه به سناریوی خروجی در بخش های کمی و کیفی در نظر گرفته شدند

یافته ها

در پژوهش حاضر 274 کد در نرم افزار MAXQDA ارجاعی شناسایی شد لازم به ذکر است برخی از کدهای شناسایی شده دارای چندین فراوانی بود. از این حیث با در نظر گرفتن فراوانی درمجموع 1097 کد با فراوانی استخراج شد در میان کدهای شناسایی شده، سیاستهای حاکمیتی ،اجتماعی و فرهنگی ، تجربیات جهانی باز نشستگی ،مدیریت ، دولت و سیاستگذاری  وبستر های نهادی و اقتصادی و فنی در زمره مهم‏ترین کدهای شناسایی شده بود. و در نهایت توسط گروه کانونی سه آینده خوشبینانه ، آینده محتمل و آینده بدبینانه سناریو سازی شد .

نتیجه گیری

براساس نتایج حاصل از تحقیق بسته سیاستی که هر دربرگیرنده‎ی خط مشی های اصلی (مادر) و خط مشی های حمایتی (در سه دسته مانع‎بردار، امکانپذیر و تسهیل‎گر) می باشند. درنهایت از گروه کانونی برای تائید و نهایی کردن‏و همین طور اصلاح وتایید سیاست‏ های پیشنهادی، استفاده شد. این بسته سیاستی شامل ، شرح بسته ، هدف ،نوع سیاست ، سیاستهای مادر ، سیاستهای حمایتی مانع بردار ، سیاستهای حمایتی امکان پذیری ،سیاست های حمایتی- تسهیل گر بر اساس رویکرد آینده پژوهی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
651 تا 678
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!