پیشبینی بازدهی استارتاپ با استفاده از روشهای مبتنی بر هوش مصنوعی و مدلهای اقتصادسنجی و بهینهسازی پورتفوی با استفاده از مدلهای VaR و C-VaR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهم ترین مفاهیم در هر اقتصادی استارت اپها هستند زیرا آنها ویژگی ها و شاخصه هایی مانند نوآوری، ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری اقتصادی و... دارند که آنها را از سایر شرکتها متمایز میکنند. بنابراین، شناخت بهتر آنها و آشنایی با جریانات درآمدی و ارزش گذاری آنها حائز اهمیت است. در این مقاله، تلاش کردهایم تا نقش مهم استارت اپها در اقتصاد، ویژگی ها، اهداف اصلی و... آنان را مطالعه کنیم. هدف اصلی این مقاله، پیش بینی بازدهی استارتاپ با استفاده از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند الگوریتم ژنتیک (GA) و شبکه عصبی مصنوعی (ANN) است.  برخی شاخص های جهانی مانند شاخص S&P500، شاخص DJIA و نماگرهای اقتصادی از جمله بازده 10ساله اوراق بهادار خزانه، شاخص مجموع بازار Wilshire5000 به همراه برخی نماگرهای ویژه دیگر در استارتاپها مانند تیم، ایده، زمانبندی و... به عنوان متغیرهای ورودی مورد استفاده قرارگرفته اند. از الگوریتم ژنتیک به عنوان انتخاب ویژگی و انتخاب مهمترین متغیرها استفاده گردیده است. از شبکه عصبی مصنوعی به عنوان مدلی جهت بهینه سازی و پیشبینی بازدهی استارتاپ استفاده گردیده است. از مدل های اقتصادسنجی مانند تحلیل رگرسیون نیز استفاده کردهایم. مدلهای ارزش در معرض ریسک (VaR) و ارزش در معرض ریسک شرطی (C-VaR) را برای پورتفوی مورد نظر شامل سه استارتاپ (شرکت عام) دراپ باکس (DBX)، اسکوت 24 (G24.DE) و تی آی ای (TIE.AS) تخمین زده ایم و پورتفوی بهینه را تشکیل داده ایم. نتایج نشان میدهد که روش های مبتنی بر هوش مصنوعی در پیشبینی بازدهی استارتاپ قدرتمندتر هستند. از سویی دیگر، مدلهای VaR و C-VaR رهیافتهایی مفید در کمینه سازی ریسک و بیشینه سازی بازدهی هستند. در این مقاله دریافتیم که مدلهای مبتنی بر هوش مصنوعی دارای قدرت پیش بینی بالا و قابلیت هایی مانند افزایش سرعت محاسبات، بهبود نتایج براساس یادگیری، عدم وجود مفروضات محدودکننده، سهولت بکارگیری و... هستند. اما، مدلهای اقتصادی دارای برخی ویژگ یها و مفروضات محدودکننده مانند فرض نرمال بودن، خطی بودن، مانایی و... هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!