تجارب تنش زای دانش آموختگان جدید پرستاران در طول دوره گذر

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
فرآیند گذر از نقش دانشجویی به کارمندی در دانش آموختگان جدید پرستاری از دیرباز به عنوان یک تجربه تنش زا معرفی شده است که اگر به صورت حل نشده باقی بماند، می تواند موجب کاهش رضایت شغلی و افزایش احتمال ترک حرفه گردد. با در نظر گرفتن مطالعات اندک در این زمینه و دلایل فوق، شناسایی تجارب تنش زای دانش آموختگان جدید پرستاری ضرورت به شمار می رود.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی بر روی 200 نفر از شاغلان در مراکز آموزشی - درمانی و بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در زمان انجام پژوهش در پایان شش ماه اول از خدمت طرح خود قرار داشتند، صورت گرفت. بدین منظور پرسشنامه ای در زمینه تجارب تنش زای فردی و مدیریتی تهیه گردید.
یافته ها
اکثریت پرستاران طرحی در طول دوره گذر، تجارب تنش زای فردی و مدیریتی زیادی داشتند. کسب مهارتهای جدید (%65)، تضاد برخی از انتظارات نقشی با ارزشهای فردی (%63.1)، کمبود مهارت لازم در انجام اعمال پرستاری (%58) در بخش تجارب تنش زای فردی و عدم همخوانی بین وضعیت موجود در محیط کار با آموخته های دوره تحصیل (%70)، عدم برگزاری برنامه های آموزش توجیهی در شروع کار (%69.3)، سنگین بودن حجم کاری (%65) در بخش تجارب تنش زای مدیریتی از مهمترین تجارب تنش زای شناسایی شدند.
نتیجه گیری
با توجه به وجود تنیدگی زیاد در اکثر دانش آموختگان جدید در طول دوره گذر، چاره اندیشی مسولین و برنامه ریزان پرستاری در جهت کاهش تنش های پرستاران مبتدی، تسهیل تطابق با فرآیند گذر و تکامل مهارتهای بالینی ایشان ضرورت می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p341936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!