کیفیت زندگی و ارتباط آن با خودکار آمدی در بیماران تحت همودیالیز

چکیده:
همودیالیز به عنوان یکی از متداول ترین روش های کنترل نارسایی مزمن کلیوی تغییرات بسیاری را در سبک، شیوه و کیفیت زندگی بیماران پدید می آورد. یکی از عوامل موثر در ارتقا کیفیت زندگی خود کارآمدی است که به معنی اطمینان فرد در انجام رفتارهای مراقبت از خود است. از این رو با توجه به ارتباط بین خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران، پرستاران می توانند با ایجا اطمینان در امر مراقبت از خود در بیماران همودیالیزی گامی موثر در ارتقا سطح زندگی آنان بردارند.
این مطالعه از نوع همبستگی بوده و به منظور تعیین ارتباط بین کیفیت زندگی و خودکارآمدی بیماران تحت همودیالیز د ربیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است. نمونه های پژوهش 255 بیمار تحت همودیالیز بودند که به روش نمونه گیری در دسترس در نوبت های کاری متفاوت انتخاب شدند وپس از توضیح روش کار و کسب رضایت، پرسشنامه های خود ایفا جهت تکمیل در اختیار بیماران قرار داده شد.
براساس نتایج پژوهش، ارتباط مستقیم و معنی داری بین دو متغیر کیفیت زندگی و خودکارآمدی وجود داشته است 0.000)=p) همچنین 73.1 درصد از بیماران از کیفیت زندگی متوسط و 71.4 درصد از خودکارآمدی متوسطی برخوردار بوده اند. میانگین امتیاز کیفیت زندگی و خودکارآمدی در میان نمونه هایی که تحصیلات کمتری داشتند پایین تر از افراد با تحصیلات دانشگاهی بود (به ترتیب 14.57 در مقابل 21.57 و 75.83 در مقابل 92.63).
از آن جا که نتایج حاصل از پژوهش ارتباط معنی داری را بین کیفیت زندگی و خودکارآمدی نشان داد پرستاران می توانند با آموزش های مناسب خود در بخش های همودیالیز نقش مهمی را در افزایش میزان اطمینان بیماران در انجام رفتارهای مراقبت از خود و به تبع آن بهبود کیفیت زندگی داشته باشند. به استناد یافته های این پژوهش، واحد های مورد مطالعه از سطح کیفیت زندگی و خودکارآمدی متوسطی برخوردار بودند که لزوم توجه و تلاش بیشتر جهت ارتقا سطح کیفیت زندگی و خودکارآمدی را در بیماران همودیالیزی ایجاب می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p351668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!