تعیین اثر چرخش استخوان فمور و تغییر زاویه مستطیل گردن فمور بر نتایج تراکم سنجی استخوان فمور

پیام:
چکیده:
مقدمه
تراکم معدنی استخوان که به روش DEXA اندازه گیری می شود به طور گسترده ای در بیماران مبتلا به استئوپورز به کار می رود. عوامل وابسته به اپراتور یا ماشین می توانند دقت و صحت تخمین دانسیته معدنی استخوان (BMD) را تحت تاثیر قرار دهند.
روش کار
در این مطالعه مداخله ای قبل و بعد، 200 زن بین 70-30 سال فاقد هر گونه بیماری متابولیک استخوان یک بار در وضعیت استاندارد و سپس در وضعیت چرخش خارجی پا به میزان 15° از حالت استاندارد و سپس یک بار با تغییر زاویه مستطیل گردن فمور از 90° به 80°، مورد دانسیتومتری قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به تراکم مستطیل گردن فمور، مثلث ward، تروکانتر بزرگ، تنه فمور و توتال هیپ در هر دو حالت فوق ثبت و توسط آزمون های آماری مقایسه میانگین ها تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
چرخش خارجی پا به میزان 15° از وضعیت استاندارد باعث افزایش قابل ملاحظه BMD در نواحی گردن فمور، ward، تروکانتر و تنه شد (به ترتیب P<0.001، P<0.04، P<0.001 و (P<0.008، در حالی که تاثیر قابل ملاحظه ای بر BMD توتال هیپ نداشت. تغییر زاویه مستطیل گردن فمور از 90° به 80° نسبت به محور مرکزی گردن فمور باعث کاهش قابل ملاحظه BMD در گردن فمور (P<0.001) و افزایش قابل ملاحظه BMD در نواحی ward، تروکانتر، تنه و توتال هیپ شد (به ترتیب P<0.001، P<0.001، P<0.001 و (P<0.04.
نتیجه گیری
چرخش غیر طبیعی هیپ یا تنظیم اشتباه ناحیه مورد نظر نواحی پنج گانه می توانند از عوامل مخدوش کننده مهم در ارزیابی دانسیتومتری های سریال باشند. با توجه به تاثیر کمتر وضعیت غیر طبیعی پا بر نتایج BMD توتال هیپ، شاید بتوان ناحیه توتال هیپ را تاحیه ارجح برای تفسیر دانسیتومتری در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p390504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!