بررسی گلیکو کانجوگیت های اپی تلیوم مجاری آوران موش با استفاده از روش لکتین هیستوشیمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در مورد ماهیت و ترکیب ترشحات مجاری آوران اطلاعات کمی در دست است. از آنجایی که اهمیت گلیکوکانجوگیت ها در تولید و تکامل اسپرم ها در مطالعات فراوانی مورد تایید قرار گرفته است، این بررسی با هدف شناسایی گلیکوکانجوگیت های موجود در اپی تلیوم مجاری آوران و تعیین الگوی توزیع آنها با روش لکتین هیستوشیمی انجام شد.
روش کار
در این مطلعه توصیفی، نمونه بافت از 30 موش نر بالغ BALB/c تهیه و پس از فیکساسیون و طی مراحل معمول آزمایشگاهی، از بلوک های پارافینی به دست آمده مقاطع بافتی با ضخامت 5 میکرومتر آماده شد. لام ها با روش لکتین هیستوشیمی تحت تاثیر لکتین های مختلف قرار گرفتند. با استفاده از میکروسکپ نوری، شدت واکنش ها در سلول های مختلف و بر اساس مطالعات قبلی ارزیابی و رتبه بندی شد. یافته ها توسط آزمون آماری کراسکال - والیس و دان با یکدیگر مقایسه شدند.
نتایج
میانگین شدت واکنش به لکتین های مختلف در اپی تلیوم مجاری آوران با یکدیگر تفاوت معنی دار آماری ((p<0.05 نشان داد. شدیدترین واکنش ها به لکتین WGA مشاهده شد و پس از آن به ترتیب در لکتین هایSBA، VVAوPNA مشاهده گردید. در مورد لکتین GSA-I واکنشی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان می دهند که سلول های اپی تلیوم مجرای آوران موش در ساخت و ترشح گلیکوکانجوگیت های مرتبط با بلوغ و تکامل اسپرمی دخالت داشته و انواع مختلفی از این ترکیبات را در مقادیر متفاوتی می سازند. قندهای اسید سیالیک، دی ساکارید گالاکتوز - ان استیل گالاکتوز آمین و منوساکارید ان استیل گالاکتوز امین به ترتیب فراوان ترین این ترکیبات بودند. عدم ردیابی گالاکتوز می تواند نشان دهنده عدم نقش آن در فرایند بلوغ اسپرمی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p390509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!