مقایسه کلینیکی پیوند آزاد لثه (همراه اسید سیتریک)با پیوند بافت همبند زیر اپی تلیالی در پوشش ریشه های عریان

چکیده:
زمینه و هدف
تحلیل لثه، عارضه بسیار شایعی است که شیوع آن با افزایش سن، بیتشر می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی پیوند آزاد لثه همراه با کاربرد اسید سیتریک با پیوند بافت همبند زیر اپی تلیال در پوشش ریشه های عریان ClI و ClII میلر می باشد.
روش بررسی
ده بیمار سالم از نظر سیستمیک که دارای حداقل دو تحلیل مشابه ClI وClII میلر در دو طرف قوس دندانی بودند، وارد مطالعه شدند. پس از آزمون بهداشت دهان و دندان و رسیدن شاخص پلاک زیر 20% و شاخص خونریزی لثه به زیر 10%، بیماران وارد مرحله جراحی شدند. در یک طرف قوس فکی در هر بیمار به صورت تصادفی پیوند آزاد لثه همراه با اسید سیتریک انجام، در طرف مقابل پیوند بافت همبند زیر اپی تلیالی صورت گرفت. بلافاصله قبل از جراحی و نیز سه ماه پس از جراحی، ارتفاع (عمق(تحلیل RD))، عرض تحلیل RW))، عرض بافت کراتینیزه KW))، حد اتصال کلینیکی (PAL= Probing) Attachment level و نیز عمق پروبینگ (Probing depth) اندازه گیری و از آزمون Mann Withney برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
میزان بافت کراتینیزه در هر دو روش جراحی افزایش یافت ولی تفاوت آماری مهمی بین دو روش وجود نداشت. همچنین کاهش در ارتفاع(عمق) و عرض تحلیل لثه با استفاده از پیوند بافت همبند زیر اپی تلیوم به طور معنی داری بیشتر از نتایج حاصل از پیوند آزاد لثه بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نیز در هماهنگی با بسیاری از مطالعات، نشان می دهد که نتایج بهتری در استفاده از پیوند بافت همبند زیر اپی تلیوم در پوشش ریشه های عریان به دست می آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p477458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!