بررسی ویژگی های وزوز گوش در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه گوش و حلق و بینی بیمارستان بوعلی سینا ساری در سال 1377

چکیده:
سابقه و هدف

وزوز (Tinnitus) از شایعترین شکایات مراجعین به کلینیک های گوش و حلق و بینی و شنوایی می باشد. این مطالعه به منظور بررسی خصوصیات بیماران مراجعه کننده به کلینیک گوش و حلق و بینی بیمارستان بوعلی سینا ساری در سال 1377 انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه به شکل توصیفی درمدت یک سال انجام گرفت. خصوصیات دموگرافیک مراجعه کنندگان در فرم اطلاعاتی ثبت گردید و آزمایشات تشخیصی با دستگاه ادیومترOB 822 انجام و درمان علامتی یااختصاصی صورت گرفت.

نتایج

تعداد کل مراجعین 2053 نفر بود که شکایت اصلی 143 نفر (7درصد) وزوز گوش بود که مورد مطالعه و بررسی قرارگرفتند. ازبین مبتلایان به وزوزگوش،61درصد مذکر و39درصد مونث،74درصد شهری، و بقیه روستایی بودند. سن بیماران از 19 تا 80 سال متغیر بوده که بیشتر در محدوده سنی 25تا 54 سال قرار داشتند (63درصد). همه مبتلایان، وزوز از نوع سوبژکتیو داشتند. شصت ونه درصد وزوز از نوع تن خالص و 21درصد از نوع نویز، 2درصد هر دو نوع تن خالص و نویز، و 2درصد از نوع Pulsing بوده است. شش درصد موارد نتوانستند وزوزگوش خود را با هیچ یک از اصوات ذکر شده تطبیق دهند. فرکانس وزوز 65درصد از مبتلایان بالاتر از 2000هرتز و 16درصد پایین تر از 2000هرتز بوده است. دودرصد وزوز از نوع White Noise و 4/1درصد از نوع Speech Noise و فرکانس وزوز بقیه افراد متغیر یا غیرقابل تطابق با فرکانس های ارایه شده بود. بلندی وزوز در 51درصد موارد کمتر از 5 دسی بل و در بقیه موارد بیشتر از 5 دسی بل بوده و در 8/2درصد متغیر گزارش شده است. بیشتر افراد، دچار وزوز در هر دو گوش خود (دو طرفه) بودند (38درصد). در 78درصد موارد، افت شنوایی حسی عصبی بوده که 36درصد افت در فرکانس های زیر، 2درصد افت در فرکانس های بم، و بقیه در همه فرکانس ها افت داشتند. هشت درصد موارد افت شنوایی انتقالی و 6درصد افت شنوایی آمیخته داشتند. افت شنوایی 69درصد از مبتلایان در حد خفیف و متوسط و 2درصد در حد عمیق بوده است. شغل مبتلایان در خانم ها اکثرا خانه داری و در آقایان نیز 29درصد کارمند و 13درصد کشاورز بوده اند. ده درصد مردان سابقه شرکت درجنگ (جانبازان و آزادگان) و 8درصد سابقه کار در کارخانه را داشتند. ده درصد بیماران سیگار می کشیدند که تقریبا همگی مرد بودند.

استنتاج

در این تحقیق مشخص شد که همبستگی بین جنس، بلندی، نوع، و جهت وزوز وجود ندارد. نوع وزوز با فرکانس وزوز در ارتباط است به طوری که وزوز از نوع تونال نسبت به وزوز از نوع نویز زیرتر است. شیوع وزوز بی ارتباط با شغل و جنس نیست و پرهیز از تماس بی مورد با سروصدا عاقلانه می باشد. در ضمن کارگران و کسانی که در معرض Noise هستند بایستی در این زمینه تحت آموزش های لازم قرار گیرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p485189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!