اتیولوژی نارسایی کلیه در بیماران همودیالیزی استان مازندران

نویسنده:
چکیده:
سابقه و هدف
درمان بیماران مبتلا به نارسایی انتهایی کلیوی با همودیالیز دایمی هزینه زیادی می طلبد، لذا با شناسایی علت نارسایی کلیوی و درمان آن می توان از بروز نارسایی کلیوی جلوگیری کرد، یا مسیر بیماری را تغییر داد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به منظور شناسایی اتیولوژی نارسایی کلیوی در بیماران همودیالیزی استان مازندران درسال 1377 انجام شده است که در هفت مرکز همودیالیز استان تحت درمان دایمی قرار داشتند. سیصدو پنجاه و سه بیمار (182 زن، 171 مرد) مورد بررسی قرار گرفتند. تعیین علت نارسایی کلیوی از پرونده یا خلاصه پرونده بیماران در آخرین پذیرش بیمارستانی، قبل از شروع دیالیز استخراج شده است. اطلاعات در مورد هر بیمار با مصاحبه، معاینه، و تکمیل پرسشنامه به دست آمده است.
نتایج
نتایج این مطالعه نشان می دهد که فشار خون بالا در 6/24 درصد، گلومرولونفریت مزمن در 8/10 درصد، دیابت در 9 درصد، سنگ مجاری ادراری در 6/7 درصد، و پیلونفریت در 6 درصد موارد، علت نارسایی انتهایی کلیوی بودند. بیماری های کیستیک ومادرزادی کلیه، لوپوس اریتماتو، آمیلوییدوز، سندرم آلپورت، بیماری انسدادی و تروماتیک، و داروها جمعا در 11 درصد موارد مسؤول نارسایی کلیوی بوده اند. در 31 درصد موارد علت نارسایی کلیوی نامشخص بوده است.
استنتاج
در مقایسه با آمار دیگر کشورها، بیماری های انسدادی و عفونی از شیوع بیشتر، و دیابت، فشار خون بالا، و گلومرولونفریت، از شیوع کمتری برخوردار هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p485300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!