بررسی استحکام خمشی شش نوع سمان گلاس آینومر ترمیمی موجود در ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عدم وجود اطلاعات کافی در مورد سمانهای گلاس آینومر مختلف در بازار ایران، ضرورت مطالعه بیشتردر این موارد را الزامی می سازد. این مطالعه به منظور تعیین و مقایسه استحکام خمشی شش نوع سمان گلاس آینومر ترمیمی در سه فاصله زمانی مختلف (یک روز، یک هفته و یک ماه) انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی نود نمونه از شش نوع سمان گلاس آینومر ترمیمی شامل: Fuji II Lc (Fu II)، Kavitan Lc(K Lc)، Fuji II(Fu II)، AriadentSecurafil(Ad SF)، DiamondCarve & 90(DC & 90)، Kvitan Plus(KP)، تهیه شد. نمونه ها با استفاده از مولد آلومینیومی دو تکه و با ابعاد (25×2×2 میلی متر) مطابق استاندارد 1989، 5199، BS 1988، 4049 Iso آماده گردیدند. بدین ترتیب که در هر گروه مجموعا 15 نمونه در سه زیرگروه زمانی (پنج نمونه در هر زیرگروه) تهیه شده، کلیه نمونه ها پس از اتمام Setting time، 15 دقیقه داخل مولد نگهداری شدند، به جز نمونه های تهیه شده از سمان نورسخت KLc که تا 45 دقیقه بعد از تابش نور در مولد نگهداری شد، تمام نمونه ها در دمای 37 درجه سانتی گراد در رطوبت100% در داخل انکوباتور قرار گرفتند. کلیه نمونه ها بعد از مدت زمان یک روز، یک هفته و یک ماه تحت آزمون سنجش استحکام خمشی توسط دستگاه سنجش خواص مواد(Zwick Germany) قرار گرفتند. (نیروی اولیه 02/0 نیوتن و سرعت تیغه دستگاه یک میلی متر برثانیه). اطلاعات خام به دست آمده توسط آزمون توزیع نرمال و Oneway ANOVA و Tukey HSD مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح آماری کمتر از 05/0 معنی دار تلقی شد.
یافته ها
سمان گلاس آینومرFu II Lc از استحکام خمشی بالاتری نسبت به سایرسمانها در سه زمان مورد بررسی برخوردار بود (05/0>p). استحکام خمشی سمان DC & 90 پس از یک روز بالاتر از Fu II قرار داشت، اما از Fu II Lc کمتر به نظر می رسید و پس از یک هفته و یک ماه نیز مشابه سایر سمانهای کانونشنال بود. بین استحکام خمشی سه سمان کانونشنال در سه زمان فوق تفاوت معنی داری مشاهده نشد. استحکام خمشی سمان گلاس آینومر اصلاح شده با رزین K Lc در یک روز و یک ماه کمتر از Fu II Lc و در یک ماه مشابه سمانهای کانونشنال بود.
نتیجه گیری
سمانهای کانونشنال مورد بررسی رفتار استحکامی مشابهی را نشان دادند. رفتار استحکامی سمان DC& 90 مشابه سمانهای کانونشنال بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
118
لینک کوتاه:
magiran.com/p551674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!