بررسی کل ذرات معلق و ترکیب مواد تشکیل دهنده آن در منطقه مرکزی شهر یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
آلودگی هوا ازمهمترین مشکلات زیست محیطی در قرن اخیر است که سلامت انسانها را تهدید مینماید. از مهمترین منابع ایجاد آلودگی هوای شهری میتوان به تردد وسائط نقلیه، فعالیت صنایع، افزایش مصرف سوختهای فسیلی در مولدهای حرارتی اشاره نمود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آلاینده ذرات معلق در هوای شهر یزد انجام گردید.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی است. با تعیین یک ایستگاه در منطقه مرکزی شهر یزد(محدوده میدان شهیدبهشتی) و با استفاده از دستگاه نمونه گیری با حجم زیاد به مدت 5 ماه از فروردین لغایت مرداد ماه سال 1385 نمونه برداری از ذرات معلق هوا انجام شد. بر اساس استراتژی های موجود از جمله دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا و با توجه به معدود مطالعات انجام شده قبلی، به صورت یکروز در میان از هوای منطقه نمونه برداری صورت گرفت و تعداد 71 نمونه برداشت گردید. مقدار سرب موجود در نمونه ها توسط دستگاه جذب اتمی به روش شعله تعیین شد. درصد مواد آلی و معدنی موجود در(TSP) Total Suspended Particles نیزدر مورد تمامی نمونه ها با استفاده از روش وزن سنجی و سوزاندن در کوره تعیین گردید.
نتایج
یافته ها نشان میدهد که میزان ذرات معلق هوای شهر یزد در برخی موارد بیش از حد استاندارد ملی است. میانگین کل ذرات معلق هوا در 5 ماه 233 میکروگرم برمترمکعب میباشد. میانگین غلظت ذرات معلق هوا در ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد به ترتیب 118، 193، 231، 267 و 333 میباشد. میانگین کل غلظت سرب برابر 04/0 میکروگرم بر متر مکعب و زیر حد استاندارد است. و مقدار مواد آلی و معدنی موجود در TSP نیز به ترتیب 31/25% و68/74% به دست آمد.
نتیجه گیری
مقادیر کل ذرات معلق به عنوان یکی از آلاینده های اصلی هوا در برخی از روزها بالاتر از حد استاندارد بود. لذا با توجه به تشدید بیماری های قلبی و تنفسی در زمان هایی که مقدار این آلاینده به بیش از حد استاندارد میرسد ضرورت توجه به برنامه های بهداشت هوا مشخص میگردد. کما اینکه در مورد تمام نمونه ها مقدار سرب بسیار کمتر از حد استاندارد گزارش شدکه شاید یکی از دلایل این امر، حذف سرب از بنزین به عنوان یکی از منابع اصلی وجود این آلاینده در هوا باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p602521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!