مقایسه دو روش تشخیصی کشت و آزمون تکثیری 16srDNA در شناسایی باکتری های مایع مغزی نخاعی بیماران مشکوک به مننژیت باکتریایی در قزوین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تشخیص اولیه و صحیح مننژیت باکتریال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ولی به طور متداول امکانات آزمایشگاهی بهینه و سریعی در تشخیص عوامل مولد مننژیت وجود ندارد. هدف این ارزیابی مقایسه آزمون PCR با روش کشت در شناسایی باکتری مایع مغزی نخاعی (CSF) بیماران مشکوک به مننژیت در مراکز درمانی قزوین بود.
مواد و روش ها
100 نمونه CSF جمع آوری شد و هر یک به دو قسمت تقسیم گردید. روی یک قسمت از آنها روش های رایج کشت و رنگ آمیزی لام اجرا شد و از بخش دیگر، DNA استخراج و با استفاده از پرایمرهای یونیورسال برای ژن 16S rDNA روش PCR اجرا شد و خصوصیات کارایی این دو روش مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
روش PCR توانست وجود ژنوم باکتریایی را در تمام 36 نمونه کشت مثبت و همچنین در 38 نمونه از 64 نمونه کشت منفی نشان دهد لذا دارای حساسیت 100 درصد، ویژگی 6/40 درصد، ارزش پیشگویی مثبت 6/48 درصد و ارزش پیشگویی منفی 100 درصد (در صورت پذیرفتن روش های باکتریولوژیک به عنوان آزمون طلایی) می باشد. اما ضریب کاپا، توافق بین دو روش را برابر 33/0 نشان داد.
استنتاج
خصوصیات کارایی هر دو روش PCR و کشت دارای مزایا و معایبی می باشد. لذادر فرایندهای بالینی استفاده از هر دو روش پیشنهاد می شود. به ویژه در مواردی که شک به آلودگی نمونه، حضور میکروارگانیسم های دیر رشد یا پرنیاز و مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p626836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!