بیولوژی مگس پارازیتویید سن معمولی گندم [Phasia subcoleoptrata L.(Dipt. Tachinidae)] درمنطقه اصفهان

چکیده:

به منظور تشخیص گونه غالب مگس پارازیتویید سن گندم در اصفهان، و شناخت ویژگی های بیولوژیک آن، طی سال زراعی 77-1376، از مناطق و ارتفاعات مختلف استان، جمعا 9 بار نمونه های سن گندم جمع آوری، و بررسی های آزمایشگاهی و مزرعه ای لازم به عمل آمد.
نتایج نشان داد که بین مگس های پارازیتویید سن گندم در شرایط آب و هوایی اصفهان،.Phasia subcoleoptrata L گونه غالب است. این گونه در شرایط مذکور دارای دو نسل در سال بوده، و زمستان را به صورت شفیره در خاک، زیر بوته های اماکن تابستان گذرانی و زمستان گذرانی سن گندم به سر می برد، و تا اوایل بهار سال بعد به صورت شفیره باقی می ماند. حشرات کامل نسل اول آن، قبل از ریزش سن گندم به مزارع از شفیره خارج شده، و در زمان ریزش سن، آنها را پارازیته می کنند. حدود 6-8 روز بعد از پارازیته شدن حشرات کامل سن گندم، تخم های پارازیتویید تفریخ شده و لاروها در داخل بدن میزبان شروع به رشد و نمو می کنند. بعد از گذشت 15-20 روز رشد خود را کامل نموده، و در داخل خاک مزارع تبدیل به شفیره می شوند. طول دوره شفیرگی نسل اول در شرایط آزمایشگاه برای نرها 17 روز و برای ماده ها 5/18 روز است. سپس حشرات کامل نسل دوم هم زمان با ظهور حداکثر پوره های سن پنج میزبان ظاهرمی شوند. حشرات کامل نسل دوم پارازیتویید نیز سن های کامل نسل جدید را پارازیته می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p644645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!