مقایسه ی اثرات گندزدایی محلول هالامید وگلوتارآلدئید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونتهای بیمارستانی از مشکلات مهم وعمده است که هزینه اقتصادی سنگینی را به بیمارستانها تحمیل می کند و یکی از علل مرگ ومیر نیز می باشد.کنترل عفونتهای بیمارستانی یکی از راه های کاهش این مشکل وهزینه ناشی از آن است. این مطالعه به منظور مقایسه کارایی اثر دو ماده ضد عفونی کننده هالامید وسایدکس (گلوتارآلدئید) بر روی سطوح ووسایل مختلف اتاق عمل اجرا شده است.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی بود که به صورت تصادفی نمونه برداری شد. محیط پژوهش، اتاقهای عمل مرکز آموزشی درمانی پنجم آذر ونمونه های تحقیق نمونه های گرفته شده از وسایل ثابت جراحی وسطوح بوده است. درکروه گلوتارآلدئید 105 نمونه قبل و بعد از ضد عفونی وبرای محلول هالامید نیز 120 نمونه قبل و بعد از ضدعفونی گرفته شد وفاصله هرنوبت ضدعفونی ونمونه گیری پنج روز بود که در این فاصله اتاق عمل کاملا فعال بود. سپس نمونه برداشت شده در محیطهای کشت اختصاصی بررسی شد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون آماری کای دو و تی زوجی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
این تحقیق نشان داد که به طور کلی هردو محلول، اثر ضد عفونی کنندگی معنی داری در مقایسه با قبل از ضد عفونی دارند. اثر ضد عفونی محلول هالامید 3/73 درصد، سایدکس59درصد بود یعنی اگر اثر دو محلول را در این تحقیق رتبه بندی کنیم به ترتیب شدت اثر عبارتند از: محلول هالامید و گلوتارآلدئید. با مقایسه اثرضد عفونی کنندگی دومحلول، آزمونهای آماری تفاوت معنی داری را نشان دادند.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که بین دو محلول تفاوت معنی داری هست و محلول هالامید اثر بیشتر و گلوتارآلدئید اثر کمتری دارد. آنچه سبب گزینش این دو محلول می شود، علاوه بر اثرضد عفونی آنها، عوارض،سهولت کاربرد و... نیز می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p657732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!