مقایسه ترکیب های شیمیایی و بررسی اثرات ضدباکتریایی اسانس Salvia hydrangea L. در دو رویشگاه مختلف

پیام:
چکیده:
مقدمه
جنس مریم گلی در ایران حدود 58 گونه گیاه علفی یک ساله و چند ساله دارد که از این تعداد 17 گونه آن انحصاری می باشند. گونهSalvia hydrangea با نام محلی گل ارونه دارای اثرات ضدالتهابی، ضداسپاسمی، ضدنفخی و تسکینی بوده و از دیرباز دم کرده گل های این گیاه به طور سنتی در بخش هایی از ایران (استان فارس) برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود.
هدف
مطالعه ترکیب های شیمیایی و بررسی اثرات ضدباکتریایی اسانس S. hydrangeaدر دو رویشگاه مختلف.
روش بررسی
اندام هوایی گیاه در زمان گل دهی از دو رویشگاه جمع آوری و اسانس گیری به روش تقطیر با آب انجام شد. ترکیبات اسانس با استفاده از دستگاه های GC و GC-MS آنالیز و شناسایی شد. بررسی اثر ضدباکتریایی به روش انتشار روی دیسک و اندازه گیری کمترین غلظت بازدارنده2 به روش رقت لوله ای انجام شد.
نتایج
بازده وزنی/ وزنی اسانس نمونه ها به ترتیب 1/0 و 13/0 درصد برای نمونه آباده و تکاب به دست آمد. تعداد 37 و 35 ترکیب که به ترتیب نشان دهنده 4/97 و 3/98 درصد کل ترکیب های اسانس بود، شناسایی شد. سه ترکیب اصلی در نمونه آباده شامل بتا- کاریوفیلن (2/25 درصد)، 1،8- سینئول (2/15 درصد) و کاریوفیلن اکسید (1/11 درصد) و در نمونه تکاب بتا- کاریوفیلن (2/26 درصد)، 1،8- سینئول (2/14 درصد) و آلفا- پینن (2/11 درصد) بودند. اسانس های آزمایش شده روی 4 سویه باکتری گرم مثبت فعالیت ضدباکتریایی متوسط و در مقابل 3 سویه باکتری گرم منفی خاصیت ضعیفی نشان دادند.
نتیجه گیری
تفاوت های کمی و کیفی مشاهده شده می تواند ناشی از تاثیر عوامل مختلف اکولوژیکی، جغرافیایی، اقلیمی و خاکی روی ترکیب شیمیایی اسانس جمعیت های مختلف گونه مورد مطالعه باشد. خاصیت ضدباکتری متوسط این گونه را می توان به وجود ماده 1،8- سینئول نسبت داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p658516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!