بررسی میزان آگاهی زنان در مورد فواید شیر مادر و نحوه صحیح شیردهی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
شیردهی از پستان به عنوان بهترین فرم تغذیه نوزاد در سراسر دنیا شناخته شده و توصیه پزشکان متخصص کودکان آمریکا بر تغذیه انحصاری با شیرمادر در شش ماه اول زندگی است. شیر مادر اثر محافظتی در مقابل عفونت های روده ای، عفونت دستگاه تنفسی، بیماری های آلرژیک، چاقی و دیابت نوع I دارد. با عنایت به این که تماس اولیه مادر و نوزاد می تواند در شیردهی موفقیت آمیز مادر تاثیر داشته باشد و برقراری این تماس عمدتا بستگی به عملکرد پرسنل بیمارستان در امکان برقراری ارتباط بین مادر و نوزاد و هم چنین به میزان آگاهی مادر و طرز صحیح شیردهی وی دارد، هدف از انجام این پژوهش تعیین میزان آگاهی زنان در مورد فواید شیر مادر و نحوه صحیح شیردهی در مرکز آموزشی درمانی هاجر شهرکرد بود.
روش کار
در یک مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 358 نفر از زنانی که در فاصله زمانی فروردین تا آبان ماه سال 1386 در مرکز آموزشی – درمانی هاجر زایمان کرده بودند، به روش نمونه گیری آسان انتخاب شده و در مورد آگاهی از مزایای شیر مادر ونحوه صحیح شیردهی مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها به وسیله پرسشنامه خود ساخته جمع آوری شد. پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک و سوالات سنجش آگاهی در مورد شیر پاسخ صحیح به کمتر از 50 درصد سوالات نشان دهنده آگاهی ضعیف، بین 75-50 درصد نشان دهنده آگاهی متوسط و بیش از 75 درصد نشان دهنده آگاهی خوب بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارspss و آزمون های آماری تی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
آگاهی خوب در 2/18 درصد زنان، آگاهی متوسط در 5/64 درصد آنان و آگاهی ضعیف در 3/17 درصد موارد مشاهده گردید. ارتباط معنی داری بین میزان آگاهی زنان با شغل و سطح تحصیلات آنان وجود داشت. زنان شاغل (001/0 = p) و تحصیل کرده آگاهی بیشتری نسبت به زنان خانه دار داشتند (008/0= p).
نتیجه نهائی: با توجه به اینکه میزان آگاهی زنان در بیشتر موارد در حد متوسط بوده است لزوم آموزش به ویژه در زمینه درمان فرورفتگی نوک پستان، شیردهی در موارد دوقلویی و طول مدت شیردهی، مدت زمان لازم بر ای فاسد شدن شیر مادر، نقش شیر مادر در پیشگیری از عفونت گوش، پوسیدگی دندان، ایجاد حساسیت و بیماری اسهال توسط پرسنل مراکز بهداشتی درمانی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p667509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!