رابطه ی قندخون ناشتا و بعد از غذا با هموگلوبین A1C در دیابت تیپ 2

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اطلاعات موجود درباره ی اثر قند خون قبل و بعداز غذا بر هموگلوبین HbA1Cبه عنوان استاندارد طلائی در کنترل قند خون در بیماران دیابتی ناکافی می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی رابطه ی قند خون قبل و بعد از غذا و تعدادی از فاکتورهای زمینه ای با HbA1C در بیماران دیابتی تیپ 2 مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه ی تحلیلی مقطعی بر روی 173 بیمار دیابتی تیپ 2 به روش نمونه گیری آسان و مبتنی بر هدف انجام شد. ابتدا پرسشنامه ای حاوی اطلاعات زمینه ای تکمیل گردید و سپس برای سه ماه متوالی، هر 2تا4 هفته قندخون بیماران در سه نوبت ناشتا، 2 ساعت پس از صبحانه و ساعت 4 عصر و HbA1C در پایان سه ماه اندازه گیری گردید و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و بیماران براساس HbA1C به سه گروه قراردادی تقسیم شدند.
یافته ها
در این مطالعه در کل و هر سه زیرگروه مورد نظر هر سه قند ناشتا، 2 ساعت پس از صبحانه و ساعت 4 عصر با HbA1C رابطه داشته اند. ضریب همبستگی برای قند ناشتا 749/0 = r (0001/0P<)، برای قند 2 ساعت پس از صبحانه 754/0 = r (0001/0P <) و برای قند ساعت 4 عصر 811/0 = r (0001/0 >P) می باشد. همچنین طول مدت ابتلا 363/0 = r (0001/0>P) و نوع درمان 338/0 = r (0001/0 >P) با HbA1C رابطه داشته است. ولی بین سن، جنس، BMI، سابقه ی فامیلی و میزان تحصیلات با HbA1C رابطه ی معنی دار مشاهده نشد.
نتیجه گیری
علی رغم این که هر سه قند ناشتا، 2ساعت پس از صبحانه و ساعت 4عصر با HbA1C رابطه دارند ولی بیشترین رابطه را قند ساعت 4عصر با HbA1C داشته است و قندهای غیر ناشتا نیز به اندازه ی قند ناشتا بر روی HbA1C تاثیر دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p694122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!