اثرصرع ناشی از کیندلینگ با پنتیلن تترازول برهورمون های هیپوفیزی-گنادی و پارامترهای اسپرم موش صحرایی

پیام:
چکیده:
هدف
صرع نوعی اختلال در عملکرد نورون های مغزی می باشد. مطالعات بالینی بین صرع و هیپوگنادیسم،وابستگی پیشنهاد می کنند. هدف از تحقیق حاضر شناسایی اثرات صرع ناشی از کیندلینگ با پنتیلن تترازول (PTZ) بر هورمون ها و برخی پارامترهای تولید مثلی در موش صحرایی نر می باشد.
مواد و روش ها
موش های صحرایی نر بالغ از نژاد NMRI در دو گروه کنترل و کیندلینگ قرار گرفتند. جهت ایجاد کیندلینگ، PTZ با دوز mg/kg 40 با فواصل 48 ساعته به روش تزریق داخل صفاقی تجویز شد در مجموع هر حیوان 13 دوز دریافت کرد. در پایان دوز سیزدهم حیوانات توزین و با اتر بیهوش شده و خونگیری از قلب انجام و سطح سرمی تستوسترون، پرولاکتین، FSH و LH اندازه گیری شد. جهت بررسی تحرک و مورفولوژی اسپرم ها نمونه بافتی از اپیدیدیم جدا و در محیط کشت DMEM/F12 خرد و به مدت 15 دقیقه در انکوباتور قرار داده شد و سپس لام های تهیه شده از آن با میکروسکوپ برررسی شد. بیضه ها نیز جدا و وزن آنها بین دو گروه مقایسه شد. همچنین وزن دو گروه حیوانات با هم مقایسه و داده ها با روش T-Test تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
کیندلینگ با PTZ باعث کاهش معنی دار سطح سرمی تستوسترون و LH و افزایش پرولاکتین شد.اما سطح سرمی FSH در بین دو گروه تفاوتی نداشت.در بررسی حرکات اسپرم در گروه کیندلینگ حرکات اسپرم کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل داشت. وزن بیضه ها بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت اما میزان وزن گیری حیوانات گروه کیندلینگ کمتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری
صرع ناشی از کیندلینگ با ptz با تغییر سطح سرمی هورمون های جنسی و کاهش تحرک اسپرم می تواند بر فرایند تولید مثل اثر منفی بگذارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p718244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!