بررسی خواص درمانی پیاز بر اسپرماتوژنز در موش های صحرایی دیابتیک شده توسط استرپتو زوسین

پیام:
چکیده:
مقدمه
افزایش اثرات استرس اکسیداتیو و تغییرات در ظرفیت آنتی اکسیدان ها نقش مهمی را در پاتونز و عوارض ناشی از دیابت ملیتوس مزمن از جمله اسپرماتونزیز ایفا می کند. آنتی اکسیدان ها اثرات مفید بر روی اسپرماتونزیز و پارامترهای اسپرم دارد. پیاز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است و سبب کاهش اثرات اکسیداتیو استرس می شود.
هدف
بررسی خواص درمانی پیاز بر اسپرماتونز در موش های صحرایی دیابتیک شده توسط استروپتو زوسین
روش بررسی
30 سر موش صحرایی به 3 گروه تقسیم بندی شدند؛ گروه کنترل (10n=) و دو گروه دیابتیک 10 تایی که 55 میلی گرم بر کیلوگرم داروی استرپتوزوسین دریافت کردند. گروه دیابتیک به دو گروه 10 تایی تقسیم بندی شدند. گروه درمانی 55 میلی گرم بر کیلو گرم داروی استرپتوتوسین به همراه 1 سی سی آب پیاز تازه به ازای هر سر موش را به صورت روزانه به مدت 4 هفته استفاده کردند و گروه کنترل در مدت مشابه فقط از آب مقطر به صورت داخل صفاقی استفاده کرد. دیابت توسط تزریق داخل صفاقی 55 میلی گرم به کیلوگرم داروی استرپتوتوسین ایجاد شد. پس از 28 روز از ایجاد دیابت میزان تستوسترون، توتال آنتی اکسیدان کاپاسیتی مالوندی آلدیید و آلدیید اکسیداز بررسی شد. همچنین از ناحیه اپیدیدیم، اسپرم ها جمع آوری شد و بلافاصله از نظر تعداد، درصد تحرک و قابلیت زیست اسپرم ها مورد آنالیز قرار گرفتند.
نتایج
تعداد قابلیت تحرک و قابلیت زیست اسپرم و میزان هورمون تستوسترون در گروه های دریافت کننده 1 سی سی آب پیاز تازه به طور معنی دار در مقایسه با گروه های کنترل و سایر گروه های در حال مطالعه افزایش یافته بود.
نتیجه گیری
آب پیاز تازه در کاهش عوارض اسپرماتونزیز ناشی از دیابت، سلامت کلی اسپرم ها وحفظ سطح خونی تستوسترون در موش صحرایی موثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p718474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!