بررسی عوامل موثر بر میزان خستگی در مبتلایان نارسایی مزمن کلیه تحت درمان همودیالیز

پیام:
چکیده:
مشکلات ناشی از دیالیز تغییرات چشمگیری در زندگی بیمار ایجاد می کند که می توان به کاهش کارایی و توانایی انجام فعالیتها، ضعف، خستگی و انقباض عضلانی اشاره نمود که نهایتا منجر به ناامیدی به آینده، انزوای اجتماعی، عدم تحرک و کاهش اعتماد به نفس در آنها می شود. در همین ارتباط خستگی یکی از شایعترین عوارض جانبی است که به عنوان یکی از مهمترین استرسورها و به صورت یک شکایت ناتوان کننده بیان می شود. این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر میزان خستگی در بیماران تحت درمان همودیالیز انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که در دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال 1388 انجام گردیده است. نمونه مورد مطالعه شامل 56 نفر بیمار تحت درمان همودیالیز می باشد که به روش نمونه گیری آسان در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش شامل مقیاس شدت خستگی یا FSS و پرسشنامه اطلاعات فردی مبنی بر خصوصیات دموگرافیک، اطلاعات مربوط به بیماری و یافته های پاراکلینیکی بود. در نهایت داده های خام در نرم افزاز spss نسخه 14 با استفاده از آزمون های تی زوجی و آنالیز واریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین خستگی در کل نمونه ها 1/5 بود که نشانگر خستگی شدید با شیوع بالا بود. در مجموع زنان، افراد بیوه و فاقد شغل خستگی بالاتری را گزارش نمودند. با کاهش سطح تحصیلات و درآمد و نیز افزایش سن، سابقه دیالیز و ابتلا به نارسایی مزمن کلیه، میزان خستگی افزایش یافت که البته تفاوتهای فوق، فقط بر حسب جنس، درآمد و سابقه ابتلا به نارسایی مزمن کلیه معنی دار بود. در افراد برخوردار هموگلوبین14-12 گرم بر دسی لیتر، فشار خون سیستول بالاتر از 160 میلی متر جیوه، اوره کمتر از 30 و کراتینین بین 8-6 میلی گرم بر دسی لیتر با کاهش وزن حدود 5/1-1 کیلوگرم در طی دیالیز، میزان خستگی کمتر اما غیر معنی دار وجودداشت.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد اکثر واحدهای مورد پژوهش از میزان بالای خستگی رنج می برندکه به منظور ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران لزوم آگاهی بیشتر مراقبین بهداشتی از نحوه تعیین میزان خستگی، شیوع، عوامل خطر، عوارض و استراتژی های کاهنده خستگی، احساس می گردد
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p726835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!