بررسی عوامل موثر در تصفیه اکسیدهای نیتروژن در یک راکتور پلاسمای سرد

پیام:
چکیده:
هدف از این تحقیق تصفیه و حذف اکسیدهای نیتروژن در راکتور پلاسما در شرایط اتمسفریک و غیر حرارتی است. این فن آوری علاوه بر قابلیت کاهش مصرف انرژی در فرایند حذف آلاینده ها، دارای انعطاف پذیری ویژه در تصفیه و تقلیل آلاینده های فرعی به طور هم زمان است.
در این تحقیق به منظور تبدیل موثر اکسید های نیتروژن(NOX)، از فرایند پلاسمای نوع تخلیه با مانع دی الکتریک (DBD) استفاده شده است. در اثر برخورد الکترون ها با جریان هوای حاوی اکسید های نیتروژن، رادیکال ها و مولکول های فعال در یک حجم محدود وتحت کنترل (راکتور پلاسما) تولید و سپس در حضور هیدرو کربن احیا کننده عمل تبدیل و تصفیه انجام می شود.
در این تحقیق از بین عوامل موثر بر تبدیل NOx در محیط پلاسما متغیرهای دما، سرعت فضایی، نسبت مولی گاز پروپان به اکسید های نیتروژن و ولتاژ مورد بررسی قرار گرفت. اهمیت تاثیر عامل دما، اختلاف ولتاژ و گاز احیا کنند به ترتیب مشخص شد. سرعت فضایی در محدودهh-1 23000-11500 تاثیر معنی داری بر تبدیل آلودگی NOx نشان نداد.
بررسی نتایج نشان می دهد که شرایط بهینه به منظور تبدیل NO به N2، O2 و NO2 عبارتند از، دمای C °180، نسبت مولی برابر پروپان و اکسید های نیتروژن و ولتاژ 10 کیلو ولت که در این حالت درجه تبدیل بهینه 78/0 با انحراف معیار 12/0 حاصل شد. در حالی که شرایط بهینه برای تبدیل و تصفیه NOx دمای C ° 180، نسبت مولی گاز پرو پان به اکسید های نیتروژن برابر 3/0 با ولتاز 5 کیلو ولت می باشد. در این حالت درجه تبدیل بهینه برابر53/0 با انحراف معیاری معادل 15/0 به دست آمد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p733679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!