بررسی میزان تولید سایتوکین های التهابیTNFو IL-6 به وسیله ی سلولهای تک هسته ی خون محیطی تحریک شده با مایکولاکتون

پیام:
چکیده:
مقدمه
مایکوباکتریوم اولسرانس عامل زخم برولی است. این بیماری پس از سل و جذام، سومین عفونت شایع مایکوباکتریومی در انسان محسوب می شود. در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی بیماری برولی را بعنوان یک عفونت مهم می شناسد. مایکوباکتریوم اولسرانس، سمی بنام مایکولاکتون تولید می کند که در بیماریزایی نقش مهمی دارد. مایکولاکتون می تواند منجر به تخریب بافت گردد و همچنین پاسخ های ایمنی میزبان را سرکوب نماید.
روش بررسی
در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، از سلولهای تک هسته ای خون سه نفر از افرادی که سابقه ابتلا به بیماری برولی را نداشتند استفاده شد. میزان تولید سایتوکاین های IL-6 و TNF این سلولها پس از تحریک باLPS و در حضور مایکولاکتون و زمانهای مختلف پیش انکوباسیون، با کیت های ELISA تعیین شد.
نتایج
این مطالعه نشان می دهد که وجود توکسین مایکولاکتون تا حدود زیادی تولید سایتوکاین های TNF و IL-6 را مهار می نماید. میزان سایتوکاین TNF در لوله های شاهد (حاوی LPS) در مدت 4 ساعت به حداکثر مقدار خود رسیده و سپس کاهش می یابد. در حالیکه، تولید IL-6 در لوله های حاوی سلول های تازه (زمان صفر) بیشترین مقدار را داراست و تا 16 ساعت به حداقل مقدار می رسد.
نتیجه گیری
از آنجایی که TNF و IL-6 از سایتوکینهای التهابی مهم ایمنی هستند، می توان تصور کرد که کاهش تولید TNF به وسیله این باکتری در تضعیف پاسخهای التهابی نقش دارد. بنابراین مایکوباکتریوم اولسرانس، از یک طرف سبب نابودی سلولهای ماکروفاژی و از طرف دیگر جلوگیری از تولید TNF به وسیله مهمترین سلول ایمنی ذاتی می گردد و به نوعی، نقش این سلولها را در عفونت حذف می کند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
271
لینک کوتاه:
magiran.com/p765299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!