تاثیر آرام سازی بر اضطراب و استرس بیماران مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تشخیص بیماری سرطان و درمانهای خاص مربوط به آن منجر به بروز عوارض و پیامدهایی چون اضطراب و استرس در بیمار می شود. یکی از وظایف پرستاران تلاش در جهت بهبود و کنترل این عوارض می باشد. این مطالعه با هدف بکارگیری تکنیک آرام سازی بر میزان اضطراب و استرس بیماران مبتلا به سرطان طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1384 در دو گروه آزمون و شاهد انجام گرفت که برای هر گروه 30 بیمار مبتلا به انواع متفاوت سرطان که در بیمارستان امام خمینی تهران بستری شده بودند انتخاب و بطور تصادفی در گروه های مطالعه قرار گرفتند. درگروه آزمون تکنیک آرام سازی به مدت 5 روز پیاپی در یک ساعت معین به مدت 25-20 دقیقه با حضور پژوهشگر اجرا گردید. قبل و بعد از مداخله علائم حیاتی بیمار(فشارخون، نبض و تنفس) ثبت گردید. در گروه شاهد تنها در طی 5 روز علائم حیاتی به فاصله 25-20 دقیقه در یک ساعت معین مشابه گروه آزمون اندازه گیری و ثبت گردید. داده ها از طریق پرسشنامه مشخصات فردی و DASS-21 قبل از شروع جلسات و بعد از اتمام 5 جلسه درمانی جمع آوری گردید.از آزمون های کای دو و تی مستقل جهت تجریه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
با بکارگیری آرام سازی، میانگین تمره اضطراب در گروه آزمون از2/4 ± 2/8 قبل از مداخله به 07/4 ± 4/7 بعد از مداخله رسید. در حالیکه این میزان در گروه شاهد از 3/4 ± 3/8 به 2/4 ± 6/9 رسید. میانگین نمره استرس بیماران در گروه آزمون از 7/5 ± 8/11قبل از مداخله به2/5 ± 6/10 بعد از مداخله رسید.در حالیکه در گروه شاهد از 2/5 ± 5/10 به 4/5 ± 9/11 رسید. آزمون آماری تی مستقل این تفاوت را بین دو گروه معنی دار نشان می دهد.(P<0.001). همچنین در گروه آزمون فشارخون سیسنولیک، دیاستولیک، تعداد ضربان نبض، تعداد تنفس نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری داشته است.(P<0.05) نتیجه گیری کلی: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه می توان گفت که با به کارگیری روش غیر دارویی آرام سازی امکان دستیابی به کنترل استرس و اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان که اغلب آنها به علت نوع بیماری و درمان های مختلف مربوطه گرفتار این مشکلات هستند وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p766882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!