مقایسه اثر ضدباکتریایی عصاره متانولی جفت دانه بلوط با آنتی بیوتیک های رایج در درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم منفی روده ای

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش سریع مقاومت آنتی بیوتیکی به خصوص در بین باکتری های گرم منفی، محققین را تشویق به یافتن جایگزینی برای آنتی بیوتیک های غیر موثر نموده است و در این مورد گیاهان دارویی که تاثیر ضد میکروبی آنان از قبل شناخته شده است، انتخاب مناسبی به نظر می رسند. از آنجا که جفت دانه بلوط سال ها است در طب سنتی برای درمان اسهال به کار می رود، لذا هدف مطالعه بررسی تاثیر عصاره متانولی این گیاه بر روی تعدادی از باکتری های گرم منفی روده ای و مقایسه آن با برخی آنتی بیوتیک های رایج بود.

روش کار

عمل عصاره گیری از جفت دانه بلوط با استفاده از حلال متانول و با روش خیساندن انجام شد. عصاره حاصل توسط دستگاه تقطیر در خلاء تغلیظ شده و رقت های مورد آزمایش از عصاره خشک تهیه گردید. سپس اثر ضد میکروبی رقت های تهیه شده به دو روش حداقل غلظت مهار کننده و انتشار دیسک بر روی باکتری های اشریشیاکلی، شیگلا، سالمونلا و پروتیوس مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن اثر ضد میکروبی گیاه با سه آنتی بیوتیک جنتامایسین، کوتریموکسازول و نالیدیکسیک اسید مقایسه گردید.

نتایج

تاثیر این عصاره بر باکتری های شیگلا و سالمونلا رابطه معنی داری با افزایش غلظت آن نداشت. بررسی های انجام شده نشان داد که عصاره جفت دانه بلوط، در برخی غلظت ها دارای تاثیر بیش تر یا مشابهی نسبت به آنتی بیوتیک های نالیدیکسیک اسید و کوتریموکسازول می باشد.

نتیجه گیری

در یک نگاه کلی اگرچه خاصیت ضد میکروبی قابل توجه جفت دانه بلوط مورد توجه است، بر اساس مطالعات تاثیر آن در درمان آسیب های گوارشی می تواند در ارتباط با وجود تانن ها نیز باشد که موجب جذب آب و رسوب پروتئین ها در روده می گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p790173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!