بررسی شیوع انواع هپاتیت ویروسی و اپیدمیولوژی بالینی هپاتیت Â و پیش آگهی آن در بیماران هپاتیتی بالغ بستری شده در بیمارستان رازی قائمشهر از ابتدای سال 1382 تا انتهای سال 1387

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هپاتیت های ویروسی از جمله عوامل ایجادکننده موربیدیتی و مورتالیتی در جوامع بشری هستند از این میان هپاتیت Â مشکلی عمده برای بهداشت جهان است. این مطالعه به منظور بررسی میزان شیوع انواع هپاتیت ویروسی و بررسی اپیدمیولوژی وعلائم بالینی و پیش آگهی هپاتیت Â در افراد بالغ بستری شده انجام شده است.
مواد و روش ها
پس از بررسی میزان شیوع انواع هپاتیت در بیماران بستری شده در مرکز آموزشی درمانی رازی قائمشهر، تمامی بیمارانی که بالاتر از 14 سال بوده اند و از ابتدای سال 1382 تا انتهای 1387 در مدت 6 سال با تشخیص هپاتیت حاد Â بستری شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند، بیمارانی که تشخیص هپاتیت Â در آن ها با انجام آزمایش HÂV ÏgM Âb مسجل شده بود از نظر علائم بالینی، آزمایشگاهی و چگونگی سیر وضعیت بالینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تعداد بیمارانی که با تشخیص هپاتیت حاد یا مزمن بستری شده بودند 439 نفر، که از این میان 40 نفر (11/9 درصد) مبتلا به هپاتیت حاد Â و 261 بیمار (45/59 درصد) مبتلا به هپاتیت B حاد و مزمن و 136 بیمار (97/30 درصد) مبتلا به هپاتیت Ç مزمن که جهت بیوپسی کبد بستری شدند و 2 بیمار (45/0 درصد) مبتلا به هپاتیت حاد Ë بودند. از 40 بیمار مبتلا به هپاتیت Â، 28 نفر مذکر، 12نفر مونث بودند. بیشترین گروه سنی مبتلا به هپاتیت Â افراد 14 تا 19 ساله و دانش آموز بودند. از این افراد 3 نفر (5/7 درصد) بعلت هپاتیت Â برق آسا فوت کردند.
استنتاج
بین بیماران بستری شده، بعد از هپاتیت B وÇ هپاتیت Â بیشترین شیوع را داشته و هپاتیت Ë در جایگاه بعدی قرار داشت. در استان مازندران ابتلا به هپاتیت حاد Â در بالغین افزایش یافته و به تبع آن میزان مرگ و میر بیشتری را نیز بهمراه خواهد داشت لذا برنامه ریزی برای انجام واکسیناسیون علیه این بیماری امری ضروری بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p798191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!