بررسی عملکرد سیستم تصفیه بیولوژیکی با بستر متحرک (MBBR) در تصفیه فاضلاب صنایع نساجی

چکیده:
فاضلاب صنایع نساجی یکی از آلاینده های اساسی محیط زیست می باشد که در صورت عدم تصفیه و تخلیه به محیط زیست مشکلات زیادی را ایجاد می نماید. غلظت بالای رنگ به علت اثرات نامطلوب آن بر فعالیت حیاتی میکروارگانیسم ها به طور قابل توجهی بازده تصفیه را در فرایند های بیولویکی تصفیه کاهش می دهد.حذف بیولویکی مواد آلی از فاضلاب های صنعتی، با کاهش سمیت تمامی زایدات، اثرات زیست محیطی دفع فاضلاب های صنعتی را کم می کند.
هدف از انجام این تحقیق بررسی عملکرد سیستم تصفیه بیولوژیکی بستر متحرک (MBBR) در تصفیه فاضلاب صنایع نساجی می باشد. برای این منظور یک راکتور MBBR به حجم 26 لیتر و از جنس پلکسی گلاس با فاضلاب مصنوعی با ترکیبی از ملاس، اوره، نمک های با فرفسفات و غلظت های مختلف رنگ، تغذیه گردید. محدوده تغییرات غلظت رنگ استفاده شده در این تحقیق، 1، 10 و 15 میلی گرم در لیتر با COD برابر 1000 میلی گرم در لیتر و غلظت رنگ 15 و25 میلی گرم در لیتر با COD برابر 2000 میلی گرم در لیتر می باشد. پس از راه اندازی راکتور با فاضلاب مصنوعی با COD ورودی معادل 1000 میلی گرم در لیتر و انطباق و سازگاری میکروارگانیسم ها با شرایط موجود، رنگ با غلظت ورودی 1، 10 و 15 میلی گرم در لیتر طبق یک دوره زمانی مشخص به سیستم اضافه شد. مشخص شد که با راهبری راکتور در دمای C 0 28-23، زمان ماند هیدرولیکی 24 ساعت و COD ورودی 1000 میلی گرم در لیتر، بازده حذف سوبسترا به ترتیب به میزان 5/68 %، 15/89 % و 46/90 % می رسد. این میزان برای بازده حذف رنگ به ترتیب به 56/61 %، 85/75% و 05/80% تغییر یافت که نشان از افزایش بازدهی حذف COD و رنگ با افزایش غلظت رنگ ورودی می باشد. با راهبری راکتور با COD معادل 2000 میلی گرم در لیتر و با غلظت رنگ ورودی 15 و 25 میلی گرم در لیتر، بازده حذف COD برابر 78/91 % برای رنگ 15 میلی گرم و 50/79 % برای رنگ 25 میلی گرم در لیتر به دست آمد. این مقدار برای درصد حذف رنگ به ترتیب 7/79 % و 21/64 % بود که نشان از کاهش بازده درصد حذف COD و رنگ با افزایش مقدارCOD ورودی و غلظت رنگ به کار رفته می باشد. همچنین بر اساس نتایج حاصل مشاهده شد که در یک غلظت ثابت رنگ ورودی، با افزایش COD ورودی از 1000 به 2000 میلی گرم در لیتر بازده و کارایی سیستم در حذف سوبسترا و مواد آلی تغییر چندانی نمی کند.
نتیجه
نتایج به دست آمده از این تحقیق بیان می دارد که راکتور MBBR، هم از نظر حذف مواد آلی و هم از نظر حذف رنگ در تصفیه فاضلاب صنایع نساجی می تواند کاملا موفق باشد و پساب تصفیه شده دارای کیفیت نسبتا یکنواخت می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p908835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!