ارزیابی توان منابع آب زیرزمینی شهرستان سردشت برای پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان، با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و رهیافت تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM)

پیام:
چکیده:
مطالعه حاضر با هدف مکان یابی و اولویت بندی منابع آب زیرزمینی شهرستان سردشت واقع در استان آذربایجان غربی برای احداث استخرهای پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان و با بهره گیری از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، سنجش از دور (RS)، و رهیافت تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM) انجام گرفته است. بدین منظور پس از بررسی منابع و مطالعات انجام شده پیشین در این زمینه، معیارهای موثر در مکان یابی استخرهای پرورش ماهی قزل آلا – شامل 18 زیرمعیار فرعی، در 13 زیرمعیار اصلی، و 4 معیار اصلی- بدین صورت دسته بندی شدند: (1) اکولوژیک – آب (دبی آب، نوع منبع آب، دمای آب، PH)، شکل زمین (شیب، ارتفاع)، کاربری اراضی، دوری از مناطق حادثه خیز (دوری از مناطق سیل خیز، دوری از مناطق زلزله خیز)؛ (2) اقتصادی – نزدیکی به بازار، سودآوری، و دسترسی به نیروی کار، (3) اجتماعی – اشتغال زایی، نوع مالکیت بهره برداری، تراکم جمعیت؛ و (4) زیرساختی- نزدیکی به جاده، نزدیکی به برق، یا نزدیکی به تلفن ثابت و مانند اینها. وزن دهی به معیارهای مورد بررسی از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام گرفت. در نهایت با استفاده از داده های گردآوری شده و تهیه لایه های اطلاعاتی در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی یک مدل ارزیابی توان منابع آب برای پرورش ماهی قزل آلا به دست آمد، که این مدل توان منابع آب شهرستان را برای پرورش ماهی قزل آلا در طبقات مختلف نشان داد. نتایج به دست آمده مشخص ساخت که از کل 208 منبع آب مورد بهره برداری (51 چشمه و 157 حلقه چاه)، 141 منبع آب دارای توان پرورش ماهی قزل آلا هستند، که از این تعداد 29 منبع آب (3 چشمه و 26 حلقه چاه) توان نسبتا مناسب و 112 منبع آب (16 چشمه و 96 حلقه چاه) توانی مناسب بدین منظور دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p930156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!