مقایسه بیماران دارای ادعای غرامت مالی و بدون ادعای غرامت مالی از نظر وجود اختلالات روانی 4 ماه پس از آسیب مغزی تروماتیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه بیماران با و بدون ادعای غرامت مالی از نظر وجود اختلالات روانی در پیگیری 4 ماهه پس از آسیب مغزی تروماتیک بود.
روش بررسی
درمجموع 238 بیمار دچار TBI (43 زن و 195 مرد) در قالب یک مطالعه توصیفی- طولی به شیوه نمونه گیری غیراحتمالی و پیاپی وارد مطالعه شدند و هر یک از آنها تحت معاینات جراحی اعصاب قرار گرفتند و پس از کسب رضایت، اطلاعات جمعیت شناختی آنها گردآوری گردید. پس از 4 ماه پیگیری، 1/65% (155 نفر) از بیماران جهت تعیین اختلالات روانی ناشی از TBI با استفاده از مصاحبه ساختار یافته بالینی بر پایه ضوابط تشخیصی DSM-IV به یک روانپزشک مراجعه نمودند.
یافته ها
از 155 بیمار پیگیری شده، 92 نفر به دلیل حادثه منجر به TBI هنوز پیگیر ادعای غرامت مالی بودند و 47 نفر مایل به طرح دعوی قضایی نبودند و اطلاعات 16 بیمار دیگر نامشخص بود. 66 بیمار شاکی و 37 بیمار غیر شاکی نیز (به ترتیب 8/71% و 7/78%) پس از 4 ماه از آسیب دیدگی شان اختلالات روانی پس از TBI را از خود نشان دادند. نتایج آزمون مجذور کای بیانگر آن بود که هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه با و بدون ادعای غرامت مالی از نظر وجود اختلالات روانی ناشی از TBI حتی پس از کنترل شدت آن و سطح ناتوانی کلی ناشی از TBI وجود ندارد.
نتیجه گیری
فراوانی بالای اختلالات روانی در مرحله حاد پس از TBI به همراه موارد جدید تغییر شخصیت، اختلالات خلقی و اضطرابی، چشمگیر است اما در این میان بیماران شاکی و غیر شاکی، تفاوت قابل ملاحظه ای از نظر بروز اختلالات روانی تا 4 ماه پس از TBI با یکدیگر ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
175
لینک کوتاه:
magiran.com/p939457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!