ارزیابی دقت دو آپکس یاب الکترونیکی Foramatron V و Ipex در تعیین طول کانال ریشه دندان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تعیین دقیق طول کارکرد در درمان ریشه دندان از اهمیت ویژه ای در موفقیت درمان برخوردار است. روش های مختلفی برای محاسبه طول کارکرد ارائه شده است که از آن جمله می توان به استفاده از دستگاه های آپکس یاب الکترونیکی اشاره کرد. هدف از این مطالعه آزمایشگاهی، مقایسه دقت دو آپکس یاب الکترونیکی Foramatron V و Ipex در تعیین طول کانال دندانهای تک ریشه انسان می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه که به روش آزمایشگاهی انجام شد از صد دندان تک ریشه و تک کانال انسیزور فک بالا با آپکس تکامل یافته بدون انحنای ریشه استفاده شد. دندانها پس از خارج شدن تمیز و تا زمان انجام آزمایش در نرمال سالین نگهداری شدند. پس از کد گذاری دندانها و تهیه حفره دسترسی، طول واقعی هرکانال به روش آناتومیک و با بردن K فایل در کانال و قرار دادن آن در وضعیت نوک به نوک با فورامن آپیکال، ثبت گردید. پس از تهیه محیط آزمایش، دندانها تا ناحیه CEJ در محیط قرار داده شدند و طول کانال دندانها با توجه به شماره کد آن، توسط دستگاه Ipex و Foramatron V اندازه گیری شد. محدوده مورد قبول در این مطالعه، 5/0 ± نسبت به طول واقعی کانال بود. پس از جمع آوری اطلاعات به دست آمده، از تست Paired t-test و Mac Nemar جهت ارزیابی آماری استفاده شد.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، Foramatron V در 48% موارد و دستگاه Ipex در 34% موارد اندازه گیری را در آپیکال فورامن نشان داد. در محدوده 0 - 5/0 میلی متر کوتاهتر از آپیکال فورامن (0 - 5/0 میلی متر)، دقت Ipex، 42% و دقت Foramatron V، 56% گردید. در 21% موارد، Ipex طول صفر تا نیم میلی متر بیشتر از آپیکال فورامن را ثبت کرد که در مورد Foramatron V، 8% بود. بنابراین میزان دقت دستگاه Foramatron V در محدوده 5/0 ± میلی متر نسبت به طول واقعی کانال 64% و دقت دستگاه Ipex در این محدوده 63% بود که اختلاف بین این دو دستگاه از لحاظ آماری معنی دار نبود. (0001/0 < P)
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده، تفاوت معنی داری بین میزان دقت دو دستگاه آپکس یاب Ipex و Foramatron V وجود نداشت. لذا می توان از دستگاه Foramatron V ساخت داخل به عنوان یکی از ابزارهای تعیین طول کارکرد استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
232
لینک کوتاه:
magiran.com/p942100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!