تفسیر علیت به تشاون در فلسفه صدرایی
نویسنده:
چکیده:
رابطه بین واجب و ممکنات یا ربط علی و معلولی در نظام وجودی صدرایی، دو گونه بررسی می شود؛ صدرا ابتدا با اثبات اصالت وجود، به توجیه این رابطه در دستگاه وجودی و در قالب تشکیک خاصی پرداخته و معتقد است علت و معلول، دو موجود مستقل و در مقابل هم نیستند که رابطه آنها تباین باشد؛ بلکه از نوع اضافه اشراقی است و معلول عین ربط به علت است، نه موجودی مرتبط با علت؛ اما در اواخر بحث علیت، به این نتیجه می رسد که وقتی معلول هویتی مباین با علت نداشته باشد، علت هم باید در مقابل آن موجود مستقل نامتناهیی باشد که عاری از هر نقصی است و با استدلال از طریق «بسیط الحقیقه کل الاشیاء» و پرداختن به حقیقت علت و معلول (ربط علی) خصوصیات علت حقیقی را بررسی می کند و به این نتیجه می رسد که تنها وجود حقیقی ذات باری است و بقیه شوون و ظهورات واجب هستند، نه اینکه وجودی- حتی به نحو ربطی و مستقل- در مقابل او باشند؛ بدین طریق از تشکیک خاصی و فقر وجودی معلول به منزله پلی برای رسیدن به وحدت شخصی استفاده می کند و در مباحث مختلف از تعابیر عرفانی که نشان دهنده رابط شان و ذی شان است، استفاده می کند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p942136
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!