اثر پاشیدن بوپی واکائین داخل صفاقی بر حرکات روده ای و درد بعد از عمل جراحی

چکیده:
سابقه و هدف
اختلالات حرکات روده ای (ایلئوس) و درد بعد از عمل جراحی شکمی در افراد از نظر زمانی و میزان متفاوت می باشد. ایلئوس و درد بعد از عمل پدیده های یاتروژنیک مهمی هستند که هزینه بستری در بیمارستان، موربیدیته و طول زمان بستری را افزایش می دهند. این تحقیق به منظور تعیین اثرپاشیدن بوپی واکائین داخل صفاقی در کاهش درد و کاهش اختلال حرکات روده ای انجام شد.
مواد و روش ها
این کارآزمایی تصادفی شده دو سوکور بر روی 120 بیمار 15 تا 80 ساله که کاندید جراحی شکمی (آپاندکتومی، کله سیستکتومی. لاپاراتومی) در بیمارستان آموزشی ریفرال بودند انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند در گروه مورد mgl kg 1 بوپی واکائین سی سی نرمال سالین و در گروه شاهد فقط cc30 نرمال سالین داخل صفاقی دریافت کردند. سپس اطلاعاتی از قبیل تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، دیستانسیون شکمی،سمع صدای روده ای و دفع گاز و مدفوع در 6، 12، 18، 24 و 48 ساعت بعد از جراحی اندازه گیری و ثبت شد.
یافته ها
در گروه دریافت کننده بوپی واکائین داخل صفاقی برگشت موتیلیته روده 12 تا 18 ساعت زودتر اتفاق افتاد. (001/0= p) و میزان شدت درد بعد از جراحی کمتر گزارش شد(001/0= p) وکاهش تهوع واستفراغ و بی اشتهایی در گروه مداخله مشاهده گردید (002/0= p).
استنتاج
تجویز بوپی واکائین داخل صفاقی می تواند موجب کاهش درد بعد از عمل جراحی، کاهش تهوع و استفراغ و بی اشتهایی و برگشت سریع تر حرکات روده ای شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!