تاثیرات تماس پوستی نانو ذرات نقره بر میزان تغییرات HGB و MCH در موش های صحرایی نر در شرایط In Vivo

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده گسترده از نانو ذرات نقره در روش های درمانی و تشخیصی برای بشر نگرانی هایی را ایجاد کرده است. با توجه به این که شکل و اندازه نانو ذرات در خواص آن ها اثر می گذارد، بدین منظور در این تحقیق به بررسی اثرات سمی نانو سیلور بر روی MCH و HGB در رت های نر از نژاد ویستار پرداخته شده است.
مواد و روش ها
تعدد این تحقیق، نانو ذرات نقره به صورت تماس پوستی با غلظت های 50،100،200 و ppm400 بر روی گروه های تیمار اثر داده شدند. سپس خونگیری از گوشه داخلی چشم رت ها توسط لوله های مویینه انجام شد. سپس میانگین MCH و HGB در موش ها در گروه های تیمار و کنترل در روز، 12 بعد از تیمار با همدیگر مقایسه گردید. به منظور مقایسه میانگین ها از آزمون ANOVA استفاده شد.
یافته ها
آسیب خونی ناشی از تماس پوستی نانو ذرات نقره در موش ها باعث تحریک گلبول های قرمز و در رت های تیمار شده با نانو ذرات نقره شده است. این تاثیرات در غلظت ppm 200 نانودرات نقره مورد آزمایش در روز 12 بعد از تماس برای MCH معنی دار می باشد. اما در مورد HGB در کلیه گروه ها نتایج نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشته است.
استنتاج
نتایج به دست آمده از این پروژه نشان می دهد که نانو ذرات نقره بر میزان MCH در غلظت ppm200 موثر می باشد. مکانیسم احتمالی در مورد تحریک گلبول های قرمز، رهایش رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو و القای آپوپتوز (Apoptosis) در گلبول های قرمز می باشد. استفاده از نانو ذرات با قطر و اشکال دیگر در تحقیقات بعدی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!