بررسی نمایه تغذیه سالم در زندان مرکزی مشهد در سال1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
نمایه تغذیه سالم (HEI) اولین بار در سال 1989برای بررسی و پایش وضعیت تغذیه مردم آمریکا توسط دپارتمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) ابداع شد. با توجه به اینکه زندان یک محیط بسته است و سلامت زندانیان ارتباط زیادی با دریافت غذای آنان دارد بررسی وضعیت تغذیه آنان با استفاده از این نمایه راهگشای خوبی برای مسئولین دولتی برنامه ریز می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 435 نفر از زندانیان (48 زن و 387 مرد) به صورت تصادفی طبقاتی انتخاب شدند و پس از دریافت موافقت نامه کتبی مورد بررسی قرار گرفتند. دریافت غذایی این افراد به طور کامل ثبت و اندازه گیری شد. به این منظور منوی غذای زندان، میزان غذای دور ریخته شده و مقدار خرید مواد غذایی از فروشگاه زندان مورد بررسی قرار گرفت. سپس امتیاز نمایه تغذیه سالم در این افراد محاسبه گردید. نتایج به صورت میانگین و انحراف معیار و جداول فراوانی توصیف شد.
یافته ها
امتیاز نمایه تغذیه سالم در زندان مرکزی مشهد 80 درصد از امتیاز قابل محاسبه به دست آمد. امتیاز مصرف میوه جات صفر، گوشت و حبوبات 4، لبنیات 5/9، تنوع غذایی 9 و امتیاز مصرف گروه های غذایی غلات و سبزیجات هرکدام 10 برآورد شد. میزان مصرف نمک قابل اندازه گیری نبود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه وضعیت تغذیه ای زندانیان زندان مرکزی مشهد نسبتا مناسب برآورد می شود. البته در بعضی موارد نیازمند توجه بیشتر مسئولین مربوطه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1240509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!