شناخت عملکرد جنسی زنان پس از جراحی ماستکتومی- یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
پستان به عنوان نماد زیبایی، مادری و جذابیت جنسی، اندامی است که از دست دادن یا بدشکلی در آن ممکن است منجر به تاثیرات نامطلوبی در زندگی جنسی فرد شود. هدف از مطالعه حاضر درک و شناخت عملکرد جنسی زنان ایرانی پس از جراحی ماستکتومی است.
روش بررسی
این مطالعه کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی به توصیف تجربیات جنسی زنان پس از جراحی ماستکتومی می پردازد. شرکت کنندگان در این پژوهش، مبتلایان سرطان پستان هستند که تحت جراحی ماستکتومی قرار گرفته اند. افراد به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و با آنان مصاحبه عمیق فردی صورت گرفت. نمونه گیری بعد از 11 مصاحبه با رسیدن به اشباع اطلاعات پایان یافت. اطلاعات مصاحبه به روش کلایزی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی شرکت کنندگان 9/4±5/4 و میانگین سنی همسران آنها 2/5 ±8/47 بود و به طور میانگین از زمان جراحی تا اولین مصاحبه 8/2 سال زمان سپری شده بود. 4 مضمون اصلی به دست آمده از مطالعه حاضر عبارت است از: 1- دردناک بودن رابطه جنسی 2- از سرگیری رابطه جنسی 3- افت کیفیت و کمیت رابطه جنسی 4- ملاحظه کاری جنسی.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان دهنده تغییر در عملکرد جنسی زنان پس از جراحی ماستکتومی است. بدیهی است که شناخت هر چه بیشتر تجارب بازماندگان سرطان پستان به متخصصان بهداشت روانی، پزشکان، پرستاران و روان پرستاران در برآوردن نیازهای خاص این افراد یاری می رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1358934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!