تاثیر یوگا برحیطه علایم کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت پرتو درمانی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان دومین سرطان شایع در جهان است. این بیماری و درمان های آن از جمله پرتودرمانی موجب طیف وسیعی از علایم و عوارض جانبی گردیده و کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر می گذارد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر یوگا بر حیطه علایم کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت پرتودرمانی بود.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی دو مرحله ای قبل و بعد از مداخله بود. 40 بیمار زن مبتلا به سرطان پستان در بخش پرتودرمانی بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. جلسات یوگا در فاصله 8 هفته به مدت 75 دقیقه روزهای زوج هر هفته اجرا می شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات جمعیتی و درمان و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان پژوهش و درمان سرطان اروپا (EORTC QLQ-C30) و پرسشنامه استاندارد اختصاصی جهت بررسی کیفیت زندگی در مبتلایان به سرطان پستان (EORTC QLQ-BR23) بود که به صورت مصاحبه چهره به چهره با بیماران توسط یک متخصص انکولوژی، طی 3 ماه از ابتدای فروردین تا پایان خردادماه 1391 تکمیل شد.
یافته ها
میانگین نمره کلی کیفیت زندگی قبل از مداخله در گروه یوگا 8/50 با انحراف معیار 12/9 تعیین شد که بعد از مداخله، نمره میانگین 7/81 با انحراف معیار 4/13 را به خود اختصاص داد. بعد از مداخله، در مقیاس های خستگی، تهوع و استفراغ، درد، کاهش اشتها، عوارض جانبی درمان و علایم پستان، تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (0/05>p.)
نتیجه گیری
مقیاس های علامتی در کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان پستان تحت پرتودرمانی در اثر یوگا بهبود می یابد. بنابراین برنامه یوگا می تواند به عنوان یک روش موثر، راحت و کم هزینه در ارتقا کیفیت زندگی این دسته از مددجویان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1380167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!